پیام آذری

آخرين مطالب

چغندرکاران آذربایجان غربی با برداشت زودهنگام، دست پیش گرفتند اقتصادي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - چغندرکاران آذربایجان غربی که در ماه های اخیر از مشکلات فروش این محصول به علت کشت مازاد بر میزان تعیین شده از سوی جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری ابراز نگرانی می کردند، با برداشت زودهنگام این محصول از مزارع این استان دست پیش گرفتند تا پس بیافتند.
کشت مازاد چغندرقند به میزان 14 تا 16 هزار هکتار طی سال جاری در اراضی زراعی این استان موجب شده بود تا کشاورزان قبل از آغاز فصل برداشت نیز به نگرانی در خصوص فروش این محصول دچار شوند.
سال گذشته میزان تولید این محصول در این استان افزون بر یک میلیون و 700 هزار تن بود که 200 هزار تن آن پس از کش و قوس های فراوان به خارج از استان صادر شد و این در حالی است که سطح زیر کشت ابلاغی برای کشت چغندرقند آذربایجان غربی در سال گذشته 23 هزار هکتار بود که با وجود کشت مازاد از سوی کشاورزان این سطح به 28 هزار هکتار رسید.
امسال نیز بر اساس پیش بینی کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن چغندرقند از 38 هزار هکتار از اراضی کشاورزی برداشت می شود.
همه ساله برداشت چغندرقند به ویژه در جنوب آذربایجان غربی در اواخر شهریور انجام می شود اما امسال این برداشت از سوی برخی از کشاورزان زودتر از موعد آغاز شده است تا در فروش دچار مشکل نشوند؛ اقدامی که به عقیده کارشناسان حاصل آن در کاهش کمی و کیفی محصول خودنمایی می کند و برخی از مسئولان آن را تدبیری برای خرید کامل این محصول در سطح استان به شمار می آورند.
کشاورز نمونه کشوری سال 1390 شمسی و اهل مهاباد با بیان مشکلات امسال در خصوص برداشت زودهنگام محصول گفت: برداشت زودهنگام چغندر قند از لحاظ کاهش عملکرد محصول و کاهش عیار چغندرقند به ضرر کشاورزان بوده و آنان را دچار زیان می کند.
سید خالد کریمی افزود: کارخانه های قند برای اینکه بتوانند با ظرفیت کامل و در زمان مورد نیاز کار کرده و محصولات چغندر قند مازاد را نیز بتوانند خریداری کنند، زودتر از موعد خرید این محصول را آغاز کردند.
وی همچنین در خصوص دیرکرد پرداخت بهای فروش چغندرقند به کشاورزان بیان کرد: مطالبه های سال گذشته کشاورزان با تاخیر پرداخت شد و تسویه کامل آن در حدود یکسال طول کشید.
کریمی، پرداخت نشدن به موقع و یکجای مطالبه های چغندرکاران را از مشکلات اصلی کشاورزی این منطقه عنوان کرد.
یک چغندرکار دیگر در جنوب این استان نیز با اشاره به آسیب های برداشت زودهنگام چغندرقند اظهار کرد: کمبود آب در آذربایجان غربی باعث افت عیار این محصول شده است و برداشت زود هنگام این محصول نیز در افت مضاعف عیرا این محصول تاثیرگذار است.
به گفته اسعد سیدی، به طور متوسط هرساله هشت نوبت آبدهی برای چغندرقند لازم است که امسال با توجه به کمبود آب به چهار مرحله آبدهی کاهش یافت.
به گفته وی از هر یک تن چغندرقند، 2 کیلو قند و 20 کیلو تفاله به کشاورزان تعلق می گرفت اما امسال این میزان نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.
چغندرکار دیگری نیز گفت: برداشت زودهنگام محصول خلوص و عیار چغندرقند را پائین می آورد و از طرف دیگر به لحاظ وزنی نیز چغندر به رشد کامل نمی رسد.
سیدامیر کریمی اظهار کرد: بر این اساس هم به لحاظ پرداخت در مقدار عیار چغندرقند که کارخانجات قند بر این اساس هزینه پرداخت می کنند و هم به لحاظ پائین آمدن حجم و وزن تولید این برداشت به نفع کشاورز نیست.
" سعید لاوژه " دیگر کشاورز منطقه نیز با اشاره به کمبود آب اظهار کرد: برای رساندن آب سر مزارع چغندرقند 700 متر لوله کشی کردیم و بر این اساس هزینه رساندن آب کشاورزی بالاتر رفت اما پرداخت بهای محصول کشاورزی نه فقط افزایش نیافت بلکه با حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که سود چندانی عاید کشاورز نمی شود.
وی افزود: برخی از چغندرکاران به علت کمبود آب تنها با چهار تا پنج " آبپاش " این محصول در زمین کشاورزی کشت کردند که باید به این تلاش آنان جایزه داد.
مدیر جهاد کشاورزی مهاباد نیز اظهار کرد: با توجه به کمبود ظرفیت کارخانه های شهرستان و نگهداری چغندرقند در داخل استان امسال برداشت چغندرقند باید زودتر از سال پیش آغاز می شد تا امکان خرید و نگهداری آن فراهم شود.
عبدالرحمان کلیجی افزود: امسال تاکنون حدود پنج هزار و 500 تن چغندرقند از کشاورزان خریداری شده است.
وی با اشاره به افزایش سطح زیرکشت این محصول نسبت به پارسال گفت: دانش فنی کشاورزی و ادوات مکانیزه پیشرفته تر نسبت به سال های پیش، از مرحله کشت تا مرحله برداشت باعث افزایش هشت درصدی سطح عملکرد این محصول در واحد سطح شده است.
وی همچنین یادآور شد: کشاورزانی که با مشکل تامین آب کشاورزی مواجه هستند، می توانند زودتر نسبت به برداشت و تحویل به کارخانجات طرف قرارداد اقدام کنند.
کلیجی قیمت خریداری شده از کشاورزان را بر اساس عیار چغندرقند اعلام کرد و ادامه داد: نرخ مصوب هر کیلو چغندرقند با عیار 16 به قیمت 2 هزار و 975 ریال است.
وی در خصوص دیرکرد در پرداخت مطالبه های کشاورزان نیز گفت: فروش نرفتن محصول تولیدی مانند شکر و پرداخت نشدن یارانه کارخانه های چغندرقند از طرف دولت سبب تاخیر در پرداخت مطالبه های چغندرکاران شده است.
علی دیانتی، مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز اظهار کرد: تاکنون هفت هزار تن چغندرقند از چغندرکاران این شهرستان خریداری شده است و برداشت 340 هزار تن چغندرقند در این شهرستان قابل پیش بینی است.
وی میزان سطح زیرکشت چغندرقند را در این شهرستان بیش از پنج هزار و 700 هکتار اعلام کرد و افزود: برداشت زودهنگام محصول به علت خرید محصولات کشاورزان توسط کارخانجات قند است تا تمام محصولات کشاورزان در داخل استان خریداری و به قند تبدیل شود تا کشاورزان و مردم استان نفع کافی را از این موضوع ببرند.
وی با تاکید بر اینکه برداشت این محصول تا اواخر آذر ماه ادامه می یابد، گفت: برداشت زودهنگام محصول از زمین های کشاورزی کیفیت زمین را برای کاشت سال آینده ارتقا می دهد.
به گزارش ایرنا، کارشناسان کشاورزی بر این باورند که با توجه به میانگین برداشت محصول که 62 تن در هکتار است، احتمال افزایش تولید به میزان 700 تا 800 هزار تن چغندرقند در استان دور از انتظار نیست و این میزان تولید پیش بینی شده حدود 600 تا 800 هزار تن بیش از ظرفیت کارخانه های قند موجود در استان است.
متخصصان امر معتقدند افزایش میزان مصرف آب، افزایش طمع واسطه ها برای تصاحب بازار، هرج و مرج در بازار خرید و در نهایت دل نگرانی و استرس ناشی از این موارد برای کشاورزان از مهمترین عواقب افزایش کشت مازاد و خارج از برنامه چغندرقند در سطح استان است.
چغندرقند از محصولات اصلی بخش کشاورزی شهرستان های مهاباد، میاندوآب، شاهین دژ و پیرانشهر است.
اکنون پنج کارخانه قند در آذربایجان غربی فعال است که یک میلیون و 700 هزار تن محصول چغندرقند، معادل 36 درصد تولید این محصول در کشور را فرآوری می کنند که بخش عمده این محصول در جنوب آذربایجان غربی تولید می شود. آذربایجان غربی سالانه 240 هزار تن شکر معادل 36 درصد تولید کشور را استحصال می کند.


لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/12187/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر