پیام آذری

آخرين مطالب

مهارت پاشنه آشیل جویندگان اشتغال در آذربایجان غربی اقتصادي

مهارت پاشنه آشیل جویندگان اشتغال در آذربایجان غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه - وجود مهارت از جمله مهمترین راهکارهای رسیدن به شغل پایدار به شمار می رود ولی بی توجهی به این موضوع مهم و اساسی، معضلی برای جویندگان اشتغال و ایجاد شغل در ایران و به تبع آن آذربایجان غربی ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، اشتغال جوانان جویای کار از جمله مهمترین دغدغه های امروز کشور و آذربایجان غربی است که دلمشغولی های بسیاری را برای خود جوانان، خانواده ها، مسوولان حوزه های مختلف به ویژه مدیران دخیل در حوزه اشتغال ایجاد کرده است.
در حالی که روزانه آمار متفاوتی از اشتغال و بیکاری جوانان و جویای کار بودن آنان به گوش می رسد ولی بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که بخش زیادی از این جوانان، مهارت لازم را برای یافتن شغل در هیچ حوزه ای ندارند و صرف اینکه فارغ التحصیل دانشگاهی هستند، به اشتغال نیز فکر می کنند.
بر اساس آمار به دست آمده، بیشترین مراجعان به دفاتر نمایندگان مجلس و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رهایی از بیکاری را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند ولیپ بسیاری از کارفرماها نیز افراد ماهر و دارای مهارت لازم برای شغل مورد نظر خود را برای استخدام می خواهند که این 2 امر در تناقض با یکدیگر است.
مدیرکل سابق فرهنگی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، وجود جمعیت جوان دانش پایه را سنگ بنای توسعه اشتغال دانست و گفت: طی بررسی های صورت گرفته که در سال های 1394 و 1395 در استانداری آذربایجان غربی صورت گرفت، 44 هزار نفر افراد جویای کار تحصیل کرده در استان وجود داشت که اغلب فاقد مهارت فنی بودند که این امر مانعی اساسی در راه اشتغال آنان به شمار می رفت.
هوشنگ عطاپور از طراحی استارت آپ های اجتماعی به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد بستر اشتغال برای فارغ التحصیلان نام برد و افزود: البته در کشور ما توجه خاصی به این امر صورت نمی گیرد و باید برای آن هم اقدامات لازم از سوی وزارتخانه ها انجام شود.
وی اضافه کرد: از جمله مهمترین معضلات دیگر پیش روی اشتغال، وجود انواع قوانین و مقررات زیست محیطی، بیمه ای، مالیاتی، عوارضی برای ایجاد انواع کسب و کار و فرایند طولانی و تحمیل هزینه های زائد به سرمایه گذاران و کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کار است به طوری که افراد دارای ایده برای ایجاد هر کسب و کاری حداقل 18 مورد استعلام از دستگاه های اجرایی و سه سال زمان نیاز دارند.
وی آموزش نامناسب و تربیت نیروهای نوجوان و جوان بدون توجه به نیازهای بازار کار و ضرورت های ایجاد خلاقیت برای دانش آموزان را معضل دیگر بخش اشتغال دانست و بیان کرد: نتیجه این آموزش، سوق بیکاران به سمت شغل های پشت میزی و هماهنگ نبودن رشته های تحصیلی دانشگاهی با نیازهای بازار کار است.
کارشناس فرهنگی اجتماعی ادامه داد: در صورت توجه به ظرفیت های بالقوه جوانان و مهارت افزایی در آنان، می توان به آینده شغل آفرینی و اشتغال این قشر امیدوار بود.
رییس اداره اشتغال و کاریابی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هر دانشجویی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود با توجه به شبهه آمیز بودن نام اداره کار به این اداره مراجعه کرده و درخواست شغلی دولتی می کند، درحالی که این از عهده و حوزه اختیارات ما خارج است.
پروانه صفری افزود: نبود مهارت از جمله عوامل مهم راه نیافتن فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار و پذیرش آنان توسط کار فرمایان است.
وی ادامه داد: بخش خصوصی از فارغ التحصیلان دانشگاهی رزومه کاری و مهارت می خواهد و به دلیل دست خالی بودن فارغ التحصیلان امکان جذب آنها دربخش خصوصی مشکل به نظر می رسد.
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مسوولان دانشگاهی اضافه کرد: در این جلسات، همواره به بی اثربودن برخی رشته ها نظیر مهندسی کامپیوتر اشاره کرده ایم ولی توجهی به این موارد نشده است.
رییس اداره اشتغال و کاریابی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی افزود: دانشگاه ها می توانند پذیرش برخی رشته های بدون بازار کار را کم کرده و از طرف دیگر اقدام به راه اندازی رشته هایی بکنند که امکان فعالیت دانشجو پس از پایان تحصیلات وجود داشته باشد و از سوی دیگر درکنار آموزش اقدام به مهارت آموزی کنند تا فارغ التحصیل دانشگاه راحت تر وارد بازار کار شود.
صفری در خصوص میزان بیکاری در آذربایجان غربی بیان کرد: در بهار سال گذشته نرخ بیکاری استان 11 درصد بود که این شاخص در بهار سال جاری به 14.9 صد رسید.
وی اضافه کرد: البته در سال 1395 نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور 20 درصد بود که این شاخص طی سال مشابه در آذربایجان غربی 18.6 درصد برآورد شد و وضعیت ما بهتر از متوسط کشوری به نظر می رسید.
وی جمعیت فارغ التحصیل یا درحال تحصیل استان در سال 1396 را 352 هزار نفر عنوان کرد که از این تعداد حدود 162 هزار نفر شاغل و 47 هزار نفر بیکار بوده است.
صفری بیان کرد: رشته تحصیلی علوم کامپیوتر در سال 1395 با 41.4 درصد نخستین رشته تحصیلی بود که بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را به خود اختصاص داد و حفاظت محیط زیست با 37.6 درصد دومین رشته تحصیلی بدون بازار کار در سطح کشور بود.
وی ادامه داد: در سال 1396 نیز حفاظت محیط زیست با 37.5 درصد نخستین رشته تحصیلی با بالاترین نرخ بیکاری و علوم کامپیوتر با 33.1 درصد دومین رشته تحصیلی دارای بیشترین فارغ التحصیل بیکار در کشور شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان کشور نیز در این خصوص گفت: با توجه به نیاز شدید کشور به افراد متخصص، بسیاری از افراد تحصیلکرده هستند که تخصصشان با شغل آن‌ها همخوانی ندارد.
امید محدث افزود: در حال حاضر افراد دارای مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر در موقعیت‌های مختلف شغلی به مدرک خود نیاز پیدا نمی‌کنند و به همین علت شناخت ظرفیت‌های هر استان می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند.
وی با اشاره به نبود ارتباط مناسب و مستمر میان فضای کسب و کار و آموزش عالی و ناکارآمدی برخی سرفصل‌های آموزشی، اضافه کرد: نیاز بازار کار به نیروی ماهر، نبود مهارت و تجربه کافی در میان دانش آموختگان و ارائه نشدن آموزش‌های لازم برای شغل مطلوب از جمله مشکلاتی است که باید رفع شود.
محدث بیان کرد: بازار کار نیاز به نیروی زبده مسلط به دانش روز و مهارت محور دارد، نیرویی که بتواند کارآمدی تولید و کسب و کار را افزایش دهد و از ایجاد مشکلات جدید و کاهش بهره ‌وری جلوگیری کند، این درحالی است که آموزش عالی تمام تلاش خود را برای آموزش چنین نیروهایی به کار می‌گیرد، اما در عمل این نیروها توان کافی برای پاسخگویی به نیاز بازار کار را ندارند.
وی با انتقاد از فرهنگ نادرست کار در ایران، گفت: جوانان به جای رفتن به دنبال شغل مرتبط در هر جایی که نیاز است، دنبال پشت میز نشینی و کارمند دولت شدن هستند.
به گزارش ایرنا، مهارت افزایی از جمله مهمترین اقدامات دولت در حوزه آموزشی است که ادارات آموزش فنی و حرفه ای، در این خصوص اقدامات اساسی را با همراهی دیگر نهادها انجام داده و سالانه دهها هزار نفر در این قالب آموزش می بینند.
8135/2093

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/120498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علاقه جدی آژاکس: ژاوی گزینه اول ماست!

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت