پیام آذری

آخرين مطالب

لزوم حمایت از بیماران گرفتار در دنیای ناشناخته «ام اس» اجتماعي

لزوم حمایت از بیماران گرفتار در دنیای ناشناخته «ام اس»
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه - چهار نوع بیماری شامل «تالاسمی»، «دیالیزی»، «ام اس» و «هموفیلی» در ردیف بیماری‌های خاص قرار دارد و از نظر فراوانی هم بیشترین تعداد بیماران خاص را مبتلایان به «ام اس» تشکیل می‌دهند زیرا شناسایی دلیل بروز این بیماری و شیوه های درمان آن ناشناخته است.
  از دست دادن بینایی، اختلالات حرکتی چشم، سوزن سوزن شدن به علت فشار یا آسیب اعصاب محیطی، از دست دادن حس، ضعف، اختلال تکلم، اسپاسم و گرفتگی عضلات، آتاکسی (از دست دادن کنترل حرکات بدن) و اختلال عمکرد مثانه از جمله علایم شاخص بیماری «ام اس» به شمار می رود اما در کنار این مشکلات، هزینه های بالا نیز این بیماران و اطرافیان آنان را آزار می دهد.
فرانشیز بالای داروهای خارجی «ام اس» و حتی در برخی از موارد قیمت داروهای ایرانی با درآمد اندک بیشتر خانوارها سازگار نیست و این بیماران به حمایت های هرچه بیشتر خیران و مسوولان نیاز دارند.
انجمن ها و سازمان های فعال در زمینه حمایت از این بیماران نیز به صورت خودجوش و مردمی اداره می شود و دست آنان در تامین مالی و حمایت از بیماران چندان باز نیست.
رییس انجمن حمایت از بیماران ام اس آذربایجان غربی به خبرنگار ایرنا گفت: این انجمن به صورت رسمی در اسفند سال 1389 به ثبت رسید و فعالیت غیرانتفاعی، خیریه و حمایتی خود را آغاز کرد.
«سمیه زارع» با بیان اینکه در حال حاضر بیش از چهار هزار بیمار ام اس در این انجمن دارای پرونده هستند، ادامه داد: بیشترین تعداد بیماران را زنان تشکیل داده و نیمی از پرونده ها هم مربوط به مردم ارومیه است.
وی از تشکیل پرونده برای 143 نفر در 6 ماهه اول سال جاری خبر داد و بیان کرد: حمایت‌های این انجمن خیریه بوده و تاکنون هیچ کمکی از سوی نهادهای دولتی برای بیماران ام اس جذب نشده است.
زارع تصریح کرد: بیماری «ام اس» یک نوع از بیماری‌های خاص و صعب العلاج است که اکثرا افراد در بازه سنی 15 تا 45 سال به آن مبتلا می شوند و تاکنون هیچ درمان قطعی برای آن به دست نیامده است و منشا اصلی آن نیز مشخص نیست.
وی توضیح داد: این بیماری متاسفانه تا آخر عمر با فرد می ماند و نیاز به مراقبت و توجه دارد اما طول عمر این بیماران نیز طبیعی است و در صورت مراقبت و رسیدگی و مصرف به موقع دارو و درمان می توانند مانند یک فرد عادی به زندگی خود ادامه دهند.
زارع با بیان اینکه با کمبود امکانات تا حدودی در این راه موفق بوده ایم، ادامه داد: با وجود این آمار فزاینده بیماران و اوضاع اقتصادی نابسامان مردم جامعه و نبود حمایت دولتی، پاسخگویی به نیاز همه بیماران مقدور نیست.
وی درباره وضعیت انجمن حمایت از بیماران «ام اس» گفت: هر ساله حدود 300 نفر به جمعیت تحت پوشش انجمن اضافه می شود و انجمن پس از گذشت هشت سال از زمان تاسیس همچنان اجاره نشین است و بیمارانی که با مشکل شدید حرکتی مواجه هستند باید از پله های انجمن بالا و پایین روند.
رییس انجمن حمایت از بیماران «ام اس» آذربایجان غربی با بیان اینکه ایران رتبه اول آمار ابتلا به این بیماری را در خاورمیانه دارد، تاکید کرد: متاسفانه آذربایجان غربی روی خط قرمز شیوع ام اس قرار دارد و از این رو نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر از سوی مسوولان و خیران است.
یک بیمار مبتلا به «ام اس» نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: من 12 سال است که به این بیماری دچار هستم و ماهانه 400 هزار تومان برای خرید دارو هزینه می کنم.
«زینب. م» ادامه داد: با توجه به اینکه بنده تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح هستم، داروهای ایرانی را به صورت رایگان دریافت می کنم اما این موضوع در مورد همه بیماران ام اس صدق نمی کند.
وی درباره حمایت های دولتی از بیماران ام اس، افزود: علاوه بر دریافت رایگان داروهای ایرانی تا چند سال گذشته، خرید داروهای خارجی نیز شامل 50 درصد تخفیف بود اما اکنون این تخفیف ها برداشته شده است و ناچار به خرید دارو با قیمت واقعی هستیم.
این شهروند از نبود دارو به میزان کافی گلایه کرد و افزود: قبل از اتمام داروهایم باید به داروخانه مراجعه کرده و برای دریافت دارو طی یک ماه آینده در لیست ثبت نام کرده و جا رزرو کنم.
زینب در تشریح ضرورت استفاده به موقع داروهای بیماری ام اس گفت: متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد و با دریافت دارو تنها جلوی پیشرفت آن گرفته می شود و در صورت دریافت نکردن به موقع داروها ممکن است تا چند ماه در بیمارستان بستری شوم.
وی اضافه کرد: من خانه دار هستم اما برخی از بیماران مبتلا به ام اس که شاغل نیز هستند متاسفانه به دلیل عود کردن ناهنگام بیماری و گرفتگی ناگهانی عضله هایشان، شغل خود را از دست می دهند.
زینب گفت: بیمارستان تخصصی برای بیماران ام اس وجود ندارد و متخصصان مغز و اعصاب به وضعیت این بیماران رسیدگی می کنند.
مسوول امور بیماران خاص در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم درباره روند ابتلا به بیماری «ام اس» افزود: روند ابتلا به بیماری ام اس در تمامی دنیا رو به افزایش است زیرا تنها بیماری های دارای درمان قطعی می توانند کاهش پیدا کنند و با توجه به اینکه هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، هر ساله تعداد مبتلایان به ام اس افزایش می یابد.
«سیامک صفاری» ابراز کرد: نه تنها درمانی برای این بیماری وجود ندارد بلکه ریشه و علت قطعی ابتلا به این بیماری نیز مشخص نیست.
وی اذعان کرد: ژنتیک، استرس، کمبود برخی ویتامین ها، نبود استراحت کافی و انجام کارهای سنگین به عنوان شایع ترین دلایل ابتلا به بیماری ام اس شناخته شده است.
وی درباره برخی از اخبار مبنی بر بحرانی بودن وضعیت آذربایجان غربی در روند رو به رشد ابتلا به بیماری ام اس در این استان، تصریح کرد: شاخص ابتلا به بیماری ام اس بین شهرندان آذربایجان غربی تفاوت زیادی با شاخص کشوری و جهانی ندارد و در واقع ابتلا به این بیماری در کل جهان رو به افزایش است.
صفاری درباره حمایت های انجام شده از سوی دولت از این قشر در قالب حمایت های بیمه ای و دارویی، ادامه داد: با توجه به هزینه های بالای داروهای مورد نیاز برای کنترل بیماری ام اس، داروهای ساخت ایران به طور رایگان و داروهای خارجی با تخفیفات ویژه در اختیار بیماران قرار داده می شود و تنها برخی از تک داروها تحت پوشش بیمه نیست.
 در حال حاضر بیش از چهار هزار بیمار «ام اس» در انجمن ام اس آذربایجان غربی دارای پرونده هستند و به طور طبیعی تعدادی نیز برای عضویت در این انجمن مراجعه نکرده اند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/119182/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌ غربی

استقبال از نخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌ غربی

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهر و موم شد

مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های سراسری اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است

آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیل زده

دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبرهالشعرای تبریز

اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مراغه و گرجستان

اقدامات ایمنی مهم در زمان باران و سیلاب

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟

مقاوم سازی 350 هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور

بهره مندی هشتاد درصدی جمعیت روستایی ارومیه از شبکه آب و فاضلاب

تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی

توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش مسکن و راه آذربایجان‌غربی

حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند

درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!

دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟

مروری برچند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی

آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان‌غربی

اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی

شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

هدف‌گذاری افزایش 1/5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی

دو نفر حین فروش دینار تقلبی در مراغه دستگیر شدند

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود

تراکتور با نسخه یحیی مقابل استقلال؛دوئل احتمالی گل‌محمدی با نکونام در تبریز

شناسایی و قطع 133 انشعاب غیرمجاز برق در تبریز

معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد

افزایش 1.5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی هدف گذاری شده است

فرار راننده سمند از صحنه تصادف در تبریز

فرماندار: توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید

55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل برگزار می‌شود

توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد