پیام آذری

آخرين مطالب

اولین قدم برای جذب توریسم ورزشی مقالات

اولین قدم برای جذب توریسم ورزشی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - نشریه اینترنتی "ناظر ورزش" اردبیل چهارشنبه مطلبی با عنوان "اولین قدم برای جذب توریسم ورزشی تشکیل کمیسیونی به نام توریسم ورزش در استان" به موضوع گردشگری در اردبیل پرداخته است.
" ورزش زمینه ساز بسیار خوب و مناسبی برای جذب و توسعه توریسم می باشد. اهمیت توریسم ورزشی در منطقه و جهان مساله بسیار مهمی است. در حال حاضر برای جذب توریسم ورزشی تبلیغات وسیعی توسط کشورهای آسیایی کوچک در منطقه انجام می پذیرد.
توریسم ورزشی به کسی گفته می شود که برای انجام مسابقه و یا برای حضور ، در مسابقه ورزشی شرکت می کند و یا به شخصی گفته می شود که توسط یک تور ورزشی در رشته ورزشی دلخواه به عنوان ورزشکار یا تماشاچی همانند بازی های آسیایی ، جهانی ، بازی های المپیک ویژه آقایان و بانوان شرکت کند و این بر اساس اهداف ورزشی به چند دسته تقسیم می شوند. که هر کدام تعریف خاصی برای خودشان دارند.
1- کسانی که برای ایجاد سلامت روحی و جسمی ورزش می کنند
2- کسانی که به عنوان تماشا چی و طرفدار از محل خود به مکان ورزشی می روند.
3- افرادی که برای تحقیق و یا محقق هستند
4- افرادی که برای تهیه گزارش و خبر در مسابقات شرکت می کنند.
5- افرادی با عنوان بازرگان ورزشی در مسابقات شرکت می کنند.
6- افرادی که بعنوان گردشگر ورزشی به کشوری سفر می کنند تا اطلاعاتی را در زمینه ورزشی بدست آورند.
این تقسیم بندی را می توانیم در ابعاد کوچکترهمچون مشارکت کنندکان در رویداد های ورزشی (ورزشکاران)، تماشاچیان ورزشی و عاشقان ورزشی تعریف کرد.
مشارکت کنندگان ورزشی به آن دسته از اشخاص گفته می شود که هدف از سفر آنها مشارکت در رویدادهای ورزشی سازماندهی شده باشد (رقابتی یا غیررقابتی )
تماشاچیان آن دسته از افرادی هستند که هدف از سفر برای آنها حضور در رویدادهای ورزشی است.
عاشقان ورزشی آن دسته از اشخاص هستند که هدف از سفر برای آنها حضور در رویدادهای ورزشی است که خود تدارکات آن را مهیا ساخته اند.
با توجه به منابع موجود در کشور می توان راه را برای توسعه این صنعت گشود. همچنین با توجه به رشد جمعیت برای غنی سازی اوقات فراغت بانوان و خانواده ها، برنامه ریزی های بسیار انجام داد زیرا ایران با گستردگی خاک خود امتیازات طبیعی و ورزشی بی شماری دارد و قادر است برای جذب گردشگران ورزشی مطرح باشد.
در این میان آنچه که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، جاذبه های گردشگری بی شمار کشور ایران است که به گواهی همه کارشناسان گردشگری داخلی و خارجی کشور ما را در ردیف 10 کشور پرجاذبه دنیا قرار داده است. برگزاری تورنمنت های رده بالای جهانی می تواند کارکرد بسیار موثری در شناخته شدن هر چه بیشتر این جاذبه ها داشته باشد. برای جلب نظر کشورهای دنیا به توریسم کشورمان، ضروری است به صورت حرفه ای وارد این مقوله شویم که تشکیل کمیته بین المللی ورزشی و در کنار آن برپایی همایش های بین المللی زمینه تعاملات بیشتری را در عرضه بین الملل برای کشور و صنعت گردشگری ما به ارمغان خواهد آورد و استان اردبیل هم از این لحاظ مستثنی نیست و از جاذبه های گردشگری بیشماری برخوردار است.
نیازهای توریسم ورزشی:
زیرساخت ها مانند زمین و کمپ های ورزشی ، اقامتگاه ها و هتل های 5 ستاره ، جاده ها ، حمل و نقل جاده ای و درون شهری.
قاعدتا در مورد توریسم ورزشی، ما در استان اردبیل امکانات زیادی به شکل طبیعی در اختیار داریم. وقتی راجع به توریسم ورزشی در فصل زمستان صحبت می کنیم نگاه همه ما متوجه پیست اسکی آلوارس است که می تواند زمینه خوبی برای توسعه فعالیت های ورزشی زمستانی باشد. یا نوعا فعالیت هایی که تاکیدش بر استفاده از منابع آبی است مانند ورزش قایقرانی، چنین پتانسیل هایی در اردبیل وجود دارد و همین طور فعالیت هایی که به شکل سازمان یافته در قالب فعالیت های ورزشی در رودخانه ها و آب راه ها می تواند شکل بگیرد. اینها همه فرصت های خوبی در اختیار می گذارد که در فصول مختلف از این پتانسیل ها می توان بهره های بیشتری گرفت، می توانیم این موضوع را در نظر بگیریم که بسیاری از تیم های ورزشی مانند تیم های فوتبال، اردوهای خودشان را در فصول مختلف در اردبیل برگزار کنند.
استان اردبیل به دلیل تنوع آب و هوایی، می تواند این امکان را در اختیار بسیاری از تیم های آسیایی و اروپایی قرار دهد تا آنها بتوانند اردوهایشان را در این استان در فصول مختلف برگزار کنند. مشروط بر این که از نظر زیرساخت ها سرمایه گذاری های مناسب صورت بگیرد و به نوعی زمینه جذب این تیم ها فراهم شود.
اولین قدم برای جذب توریسم ورزشی در استان تشکیل کمیسیونی به نام توریسم ورزش و تصویب آن در شورای عالی ورزش استان می باشد . این مساله باید به صورت جدی از طرف اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل ورزش و جوانان پیگیری شود و با هماهنگی های لازم و تاکیدات اداره کل ورزش و جوانان بر این مهم سعی شود که با تشکیل کمیته هایی در هیات های ورزشی در جذب توریسم ورزشی قدم بردارند. باید میهمانان و ورزشکاران خارجی و حتی همراهان آنها که برای مسابقه به این استان می آیند را تبدیل به توریسم ورزشی کنیم و همچنین به ورزشکاران خود الزام نماییم تا در مسابقه های برون مرزی ضمن آشنایی با آداب و سنن آن کشور ها، فرهنگ خود را نیز معرفی نمایند. اما توجه به امکانات و زیرساخت های موجود در هر کشور و استان از نکات مهم و کلیدی است که هرگز نباید مورد غفلت واقع شود. در کشور پهناور ما به خصوص در استان اردبیل نیز در کنار هزاران نوع جاذبه جهانگردی و تاریخی و گردشگری که وجود دارد، از لحاظ پتانسیل های لازم جهت راه اندازی فعالیت های مختلف ورزشی در سطح ایده آل و مطلوبی قرار داریم. به نحوی که متاثر از ظرایف متنوع اقلیمی، توانایی راه اندازی و ایجاد سایت های بسیار عظیم و مجهز ورزشی در کشور و در این استان وجود دارد.
ظرفیت های استان از شمال تا جنوب:
استان اردبیل از طبیعتی زیبا و خدادادی برخوردار است. جای جای این استان از شمال تا جنوب از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است. در پارس آباد و حومه مغان ، رودخانه ارس ، سد گیلارلو ، منطقه ویژه کشت و صنعت مغان که هم ظرفیت مسابقات قایقرانی را دارد و هم از توان برگزاری مسابقات و بازی های بومی محلی برای برگزاری مسابقات و جذب توریسم ورزشی برخوردار است.
شهرستان مشگین شهر با وجود آبهای گرم و معدنی و همچنین قله سبلان برگزاری صعود های سراسری و با وجود یخچال ها برای رشته یخ نوردی و قابلیت ایجاد پیست اسکی در شابیل با وجود آب های گرم شابیل و قوتورسو می تواند نمونه کم نظیر گردشگری برای جذب توریسم ورزشی به حساب آید. دره ها و تپه های موجود در مسیر پل معلق مشگین شهر برای به پرواز در آورن پالاگلایدرها می توانند به جذابیت این منطقه بیافزایند.
جنوب استان هم با ظرفیت شهرستان خلخال و با وجود اندبیل و ایجاد پیست اسکی و بازی های زمستانی ظرفیت مناسب برای جذب ورزشکاران بازیهای زمستانی می باشد.
در مرکز استان اردبیل هم با وجود سرعین که از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار است و وجود پیست اسکی آلوارس و تقویت زیرساخت های این پیست و همچنین با وجود ضلع شرقی برای صعود به قله سبلان از سمت سرعین و ایجاد پناهگاه مناسب در این مسیر می تواند به جذابیت های این منطقه ، هم زیبایی خاصی به خودش بدهد و همچنین از ظرفیت شهر سرعین می توان برای ایجاد کمپ تیم های ملی و فرا ملی هم استفاده بهینه ای برد.
در منطقه نمین با وجود زمین های بکر و در حد استاندارد و بین المللی برای ایجاد زمین گلف و همچنین اسکی روی چمن چشم انداز این منطقه برای جذب توریسم ورزشی را می تواند بیش از پیش افزایش دهد. شهر اردبیل هم با وجود سالن استاندارد و بین المللی رضازاده برای بازی های سالنی و همچنین دریاچه شورابیل برای برگزاری مسابقات قایقرانی در رشته کاناپلو می تواند از نظر اقتصادی و اشتغال برای مردم به خصوص جوانان منطقه حائز اهمیت باشد که تمام اینها قادر است برای جذب توریسم ورزشی استان و رونق اقتصادی مردم منطقه اردبیل مهم و ضروری باشد.
در سال های اخیر برگزاری مسابقات والیبال در سطح آسیا و بین المللی و مسابقات کشتی باشگاه های جهان را در اردبیل شاهد بودیم. استان اردبیل این پتانسیل را دارد که میزبان مسابقات ورزشی بزرگتر از اینها را هم شاهد باشد. همه این برنامه ریزی ها مستلزم زیرساخت های مناسب برای برگزاری مسابقات ورزشی و به خصوص جذب توریسم ورزشی به استان می باشد.
به هر حال برگزاری تورنمنت های ورزشی آن هم در سطوح بالای بین المللی و جهانی تحولات عظیم و مثبت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را برای کشور میزبان به ارمغان می آورد، برگزاری چنین مسابقاتی به قدری برای کشورهای توسعه یافته اهمیت دارد که بسیاری از دولتمردان برای میزبانی رقابت هایی همچون المپیک، جام جهانی و مسابقات منطقه ای و قاره ای به انواع راه ها و روش ها متوسل می شوند".
6016/3006

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/116726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه