پیام آذری

آخرين مطالب

به بهانه دهمین سالگرد فراق یار صدیق ایرنا فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - خاک فرهیخته پرور اردبیل که در هر زمینه از مذهب ، هنر ، ورزش و نیکوکاری تا سیاست انسان های برجسته ای را پرورانده در عرصه مطبوعات و رسانه نیز پرونده زرین وزینی را به یادگار گذاشته است.
این سرزمین طی یکصد سال گذشته در عرصه روزنامه نگاری ، خبر و اطلاع رسانی افرادی زبده و چهره های ماندگار زیادی را به جامعه ایران تحویل داده است.
تعداد انگشت شماری از یادگاران فرهنگ دوست در گوشه و کنار این شهر که اینک چون مرواریدهای گرانبها در منازل ، روزگار کهولت را سپری می کنند با شنیدن نام زنده یاد عزیز صابر بی درنگ خاطره روزنامه محلی قبس و یک روزنامه نگار برجسته به عنوان مدیر مسئول آن طی دهه های 30 تا 50 در اذهانشان زنده می شود.
اگر دانسته ها ، نوشته ها و اقدامات مرحوم صابر در عرصه مطبوعات چون ستاره ای درخشان بر جامعه این خطه در آن روزگار پرتو می افشاند بدون شک باید از روان شاد کریم نیرومند نیز به عنوان نمونه دیگری از عزیز صابر دهه های 60 ، 70 و 80 این دیار یاد کرد.
مرحوم نیرومند از معدود فعالان عرصه اطلاع رسانی بود که از ابتدا از روی عشق و علاقه و نه بطور صرف برای داشتن شغل به این حرفه روی آورد. در زمانی که حتی با مدارک تحصیلی دیپلم امکان استخدام در بسیاری از سازمان ها و مراکز دولتی به آسانی وجود داشت اما او به شغل سخت خبرنگاری روی آورد.
ممانعت های افرادی که قبل از او در تنها خبرگزاری ایران در آن زمان و یا در روزنامه ها و واحد مرکزی خبر با ورود به حرفه خبرنگاری سختی ها و طاقت فرسایی های فراوان آن را در عمل چشیده بودند نتوانست او را از این شغل منصرف کند.
در زمانی که اردبیل مزه تلخ و شیرین استان شدن را نچشیده بود و به عنوان بزرگترین شهرستان استان آذربایجان شرقی هنوز خبری از دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهر نبود او برای چندین سال متوالی دلتنگی های غربت و مشقت های آمد و رفت در جاده های سخت گذر و رنج سفرهای طولانی را با اشتیاق بر جان خرید و عاشقانه در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز به کار خبرنگاری پرداخت.
با توجه به گستردگی روز به روز شهر اردبیل و شهرهای همجوار و ازسوی دیگر ضرورت توسعه فعالیت های خبری بواسطه دگرگونی شیوه زندگی انسان ها و نیاز روزافزون به منابع موثق اطلاع رسانی ، به منظور پوشش مراسم ها و رویدادها و انجام تولیدات تاثیرگذار خبری ، ایجاد یک دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در شهر اردبیل احساس گردید و با پیگیری ها و پافشاری های زنده یاد نیرومند ، مدیران ارشد سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برای اولین بار نمایندگی ایرنا را در سال 1368 در اردبیل دایر کردند و باتوجه به بومی بودن آن مرحوم و آشنایی با منطقه ، مسئولیت اداره این دفتر برعهده وی گذاشته شد.
او که با ایجاد دفتر نمایندگی در زادگاهش برای کار و فعالیت انگیزه و شوق دوچندان یافته بود در یک اتاق کوچک به ابعاد سه در چهار متر کار خود را آغاز کرد. این اتاق در ساختمان سابق فرمانداری اردبیل (قسمت قدیمی و تاریخی ساختمان استانداری کنونی) به عنوان دفتر ایرنا از سوی فرماندار وقت زنده یاد حشمت الله خسروی در اختیار این سازمان قرار گرفته بود.
مرحوم نیرومند درحالی کارش را در این اتاق شروع کرد که یک میز و صندلی اداری چوبی ، یک خط تلفن و نمابر و یک دستگاه تلکس زیمنس برای تایپ و ارسال خبرها و گزارش های تولیدی دفتر و دریافت پیام های اداری از سازمان مرکزی همه امکانات و تجهیزات آن را تشکیل می داد و نه از خودرو ، تلفن همراه ، گوشی های اندروید ، دوربین های عکاسی پیشرفته ، لب تاب ، کامپیوتر و ده ها نوع وسیله دیگر که امروزه در کارهای خبر مورد استفاده قرار می گیرند خبری نبود.
وی در آن اتاق کوچک ، هم مسوول دفتر ، هم خبرنگار ، هم عکاس و هم تایپیست بود و کارهای خدماتی ، کارپردازی و امور مالی و حسابداری آن را نیز خودش به تنهایی انجام می داد.
آن مرحوم طی 2.5 سال و تا ابتدای سال 1370 که افتخار همکاری اش را یافتم به همین شیوه کار می کرد و منشاء آثار خبری و فرهنگی مفید و تاثیر گذاری در این حرفه شد و از فن و فوت ها ، شگردهای نوین و نیز تجارب ارزنده خبری خویش برای دیگر همکاران آموخت.
در سال 1371 فرمانداری اردبیل به اتاقی که به عنوان دفتر در اختیار ایرنا قرار داده بود برای خود نیاز مبرم داشت و به همین خاطر زنده یاد نیرومند با هماهنگی مدیران سازمان مرکزی ، ساختمانی را در خیابان شهداء ، چهارراه حافظ به طرف چهارراه شهید باهنر (ایستگاه سرعین) روبروی پادگان اردبیل اجاره کرد.
در سال 1372 زمزمه تبدیل اردبیل به عنوان یک استان مستقل در محافل عمومی و خصوصی شنیده شد و مردم این شهر در سفر زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس جمهور وقت به اردبیل در ورزشگاه تختی این شهر با سر دادن شعار این خواسته را از آن مرحوم خواستار شدند.
مرحوم نیرومند که به خاطر شم خبرنگاری خود موضوع تحقق خیلی نزدیک این آرزوی دیرینه مردم اردبیل را نزدیک به یقین و به موازات آن نیاز ایرنا به یک ساختمان بزرگ و مجهز به عنوان مرکز نمایندگی آن در اردبیل را ضروری می دید همزمان با انجام وظایف اداری و خبری خود بطور جدی کار یافتن یک قطعه زمین مناسب برای ساختن ساختمان مرکز ایرنا را پیگیری می کرد که سرانجام با تحمل مشقات فراوان توانست زمین کنونی اداره خبرگزاری ایرنا واقع در میدان بسیج ابتدای خیابان مرحوم عطایی را برای این منظور دریافت کند.
او بلافاصله ساخت این ساختمان در کوتاه ترین زمان ممکن را آغاز و توانست با زحمات و پشتکار فراوان آن را تجهیز و در سال 1373 طی مراسمی افتتاح کند.
مرحوم نیرومند بارها در رفتار و حرکات خود نشان داده و ثابت کرده بود که انجام تکالیف و وظایف محوله و خدمت به مردم این دیار را به رفاه ، راحت طلبی و مصالح و منافع شخصی خویش ترجیح می دهد.
تعداد خبرنگاران و فعالان عرصه مطبوعات و رسانه در آن سال ها نسبت به اینک خیلی اندک و به اندازه تعداد انگشتان دست بود. خبرنگارانی چون نادر پرستار ، ایوب امیدیان ، میرصحبت حسینی ، رسول ناصرآزاد ، غلامرضا میرزاحسینی ، طاهر عالم ، سعید خدابخش و سیدکاظم گنجی که به اصطلاح خاک صحنه خبر را فراوان خورده بودند.
او توانسته بود مانند پدر معنوی اهالی مطبوعات و رسانه در استان اردبیل و حتی در میان تعدادی از فعالان خبری استان های همجوار نقش سازنده ای در صمیمیت و هم افزایی همکاران داشته باشد به گونه ای که در اغلب موارد در صورت بروز اختلاف چه در میان اهالی رسانه و چه اختلاف اهالی رسانه با مدیران و مسئولان ادارات و ارگان ها با نقش میانجیگرانه او این اختلاف ها بدون کشیدن کار به دادگاه و هیات منصفه مطبوعات و نظایر آن پایان و فیصله می یافت.
او نیز مانند هر ایرانی دیگر در وهله اول خواهان یک ایران یکپارچه قدرتمند و عزتمند بود و روی این باور قلبی همواره برای خدمت به هموطنانش در هر نقطه ای از این پهنه پهناور آماده بود و همین خصوصیاتش باعث شد تا در کسوت های خبرنگاری ، سردبیری و مدیریت مراکز ایرنا در شهرها و استان های مختلف کشور از جمله اردبیل ، تبریز ، رشت ، آستارا ، انزلی و چند مکان دیگر نقش تاثیرگذار خود را در زمینه اطلاع رسانی و کمک به ارتقای سطح آگاهی ها و کاهش معضلات و کاستی های جامعه ایفا کند.
او که عاشقانه به عرصه خبر در خانواده ایرنا پیوسته بود و سال های پر فرود و فرازی را در این راه گذرانده و علاوه بر انجام پوشش های خبری ، آثار ارزشمندی از گزارش ها ، مقاله ها و یادداشت های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی از خود به یادگار گذاشته و در ماموریت های خطیری نیز فعالانه حضور یافته بود سرانجام در همین راه انجام وظیفه و خدمت به عرصه فرهنگ جامعه غریبانه به دیار حق شتافت.
زنده یاد نیرومند که پس از سال ها خدمت صادقانه و 2 سال مانده به زمان بازنشستگی منتظر رسیدن ویزای خود برای اعزام به اسپانیا به عنوان ماموریت خارجی و برعهده گرفتن دفتر نمایندگی ایرنا در مادرید خود را آماده کرده بود برای شرکت در یک همایش سازمانی ایرنا عازم اصفهان شد.
وی به همراه زنده یاد آرمان سیف اللهی آذر نمین مسئول دفتر ایرنا در آستارا پس از آمدن به تهران در راه بازگشت به اردبیل در غروب آن پاییز غم انگیز روز 26 آذر سال 1388 در حوالی منجیل بر اثر یک سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند و خانواده ایرنا ، جامعه مطبوعاتی و روزنامه نگاری استان اردبیل و ایران را در غم این فقدان و ضایعه دردناک نشاندند.
روحشان شاد باد
از: مسعود وسیله
6019/6016

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/110380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟