پیام آذری

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد/

ساماندهی آشفته بازار تبلیغات محیطی، نیازمند طرح جامع فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - تبلیغات محیطی از الزامات زندگی مدرن شهری از ناهنجاری ها و مشکلاتی از لحاظ بدجلوه دادن منظر شهری در کلانشهرهای مختلف کشور از جمله تبریز رنج می برد که رفع آن نیازمند تدوین طرح جامع است.
به گزارش ایرنا، تبلیغات محیطی به عنوان ابزاری برای انتقال ساده و اثربخش پیام به انبوهی از مخاطبان در حال عبور، علاوه بر تاثیر در رشد فرهنگ و اقتصاد جامعه، بستر معرفی کالا و خدمات است، اما آشفتگی در این بازار ضمن کاستن از نقش اطلاع رسانی آن موجب سردرگمی مخاطبان و آلودگی فضای بصری شهرها می شود.
امروزه در کلانشهرهای کشور از جمله تبریز تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی مختلف به جای ایفای نقش در انتقال پیام به مخاطبان و فرهنگ سازی، به مشکل و معضلی در انضباط شهری تبدیل شده و نیاز به ساماندهی دارند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی با این نگاه، میزبان میزگردی با حضور جمعی از کارشناسان و متولیان این موضوع بود تا مشکلات تبلیغات محیطی کلانشهر تبریز و پیشنهادها و راهکارها برای برون رفت از این مشکلات بررسی و تبیین شود.
** تبلیغات محیطی تبریز، فاقد هارمونی و همراه با آلودگی بصری است
رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: قدمت تبلیغات محیطی به تمدن های نخستین انسان برمی گردد و پرچم برافراشته شده در جنگ قبایل نمودی از آن برای اطلاع رسانی بود.
محمدحسین حسینی افزود: تبلیغات محیطی به 2 بعد فیزیکی و محتوایی تقسیم می شود که بعد فیزیکی بر عهده شهرداری و بعد محتوایی بر عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی جزو سه استان نخست کشور است که قوانین و مقررات تبلیغاتی را در حوزه محتوایی اجرا می کند.
حسینی با بیان اینکه اهمیت تبلیغات محیطی از سایر رسانه ها بیشتر است، اظهار داشت: تبلیغات محیطی در معرض دید عموم قرار دارد و مردم و شهروندان ناگزیر به دیدن آن ها هستند.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: وضعیت فعلی تبلیغات محیطی در تبریز با مشکلات زیادی مواجه بوده و با آلودگی بصری مواجه است.
حسینی ادامه داد: در تابلوهای شهری و محیطی تبریز با ناهنجاری مواجه هستیم به طوری که اندازه، ابعاد و زاویه دید آن ها ناهمگون و ناهماهنگ بوده، دارای هارمونی رنگ نبوده و با بافت فرهنگی سنخیت ندارد.
پیشکسوت حوزه تبلیغات و مدیرعامل پیشین کانون های تبلیغاتی آذربایجان شرقی نیز آلودگی بصری تابلوهای شهری را خیلی شدید اعلام کرد و گفت: تاکنون کار کارشناسی در طراحی، جانمایی و نصب این تابلوها در سطح شهر انجام نشده است.
کریم زینتی با بیان اینکه شهرداری برای تبلیغات سردر مغازه ها، اندازه تابلوها را سه در یک متر تعیین کرده است، افزود: این اندازه ها از سوی مغازه داران رعایت نمی شود و تابلوها در اندازه ها، ارتفاع و طرح های مختلف ها نصب و موجب آلودگی بصری می شود.
وی یادآوری کرد: استفاده نکردن از نظرات کارشناسان، صاحب نظران، روانپزشکان، معماران و شهرسازان در جلسات مربوط به تبلیغات محیطی از سوی متولیان امر موجب شده در این زمینه طرح منسجم و هماهنگی تدوین نشود.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز گفت: ناهنجاری در تبلیغات محیطی این شهر حاصل عملکرد چندین ساله مسئولان شهری است.
کریم میمنت نژاد افزود: این سازمان با احساس مسئولیت برای بررسی اساسی در خصوص تبلیغات محیطی، چند ماه قبل، بعد از برگزاری مناقصه یک مشاور برای طراحی طرح جامع و تفصیلی تبلیغات محیطی انتخاب کرد.
وی با بیان اینکه مشاور در این طرح، اولیه های تبلیغات را در فصل 1 مطالعات تدوین کرده است، اظهار داشت: اولیه های تبلیغات شامل مواردی مانند زاویه دید، رنگ های قالب محیطی و تناسب بین ارتفاع و عرض است که فرهنگ و ارشاد اسلامی باید قبل از صدور مجوز به کانون ها آن ها را آموزش دهد و از آن ها آزمون بگیرد.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینکه هم اکنون یک هزار و 100 تابلوی محیطی و بیلبورد در سطح تبریز نصب شده است، یادآوری کرد: بخش دوم این طرح شامل چشم انداز شهر می باشد که در آن کل تابلوهای تبلیغاتی مورد نیاز شهر 400 مورد و حریم بندی خیابان ها تعیین شده است.
میمنت نژاد ادامه داد: طرح جامع و تفصیلی تبلیغات محیطی به کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی تبریز ارایه و در این طرح علاوه بر مطالعات و چشم انداز، ضوابط تبلیغات محیطی نصب تابلو از لحاظ مختلف تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه تبریز پس از مشهد دومین شهر کشور برای طراحی طرح جامع تبلیغات شهری و تدوین ضوابط است، یادآوری کرد: براساس این طرح حذف قطعی تعدادی از تابلوهای تبلیغاتی شهر آغاز و تعدادی از تابلوها اصلاح شده است و تعدادی نیز جابجا می شود.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: اگر شورای اسلامی تبریز این طرح را تصویب کند تخطی از آن در حکم خلاف اداری بوده و هر کس یا ارگانی خارج از ضوابط بخواهد تابلویی نصب کند باید از طریق مراجع ذیربط مجوز دریافت کند.
میمنت نژاد با بیان اینکه این طرح از قانون های بالادستی شهرداری است، افزود: اجرای درست این طرح به دور از استثناها و سفارش ها و به عنوان فصل الخطاب می تواند به ساماندهی تبلیغات محیطی کمک کند.
** تبلیغات شهری تبریز برای ساماندهی نیاز به یک متولی خاص دارد
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تبلیغات محیطی در کل ایران و تبریز مقوله ای نوپا است و مطالعه، تحقیق و برنامه ای جامع در این خصوص انجام نشده است.
حسینی افزود: در شهرسازی، تابلوهای تبلیغاتی جزئی از مبلمان شهری می باشد، اما به این حوزه به نسبت مبلمان شهری اهمیت داده نشده است.
وی اظهار داشت: در شهرداری به عنوان متولی تبلیغات فیزیکی، ارگان یا سازمان خاصی عهده دار این مسئولیت نیست، بلکه سازمان های مختلف مانند سازمان سیما منظر و فضای سبز، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و سازمان میادین هر کدام سازه ها، تابلوها و بیلبوردهایی برای تبلیغات تعریف کرده اند.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تاکنون مطالعاتی براساس نیاز شهری در خصوص تابلوهای تبلیغاتی انجام نشده و با وجود اینکه تبلیغات محیطی منبع درآمدی بزرگ برای شهرداری است، اما به بعد فرهنگی انسانی آن توجه نشده است.
حسینی ادامه داد: در تبلیغات محیطی سلیقه ای رفتار می شود و این امر موجب ایجاد چالش برای شهرداری، کانون های تبلیغاتی و سایر دستگاه های متولی در این زمینه شده است.
وی یادآوری کرد: شهرداری در این حوزه، کار جامعی انجام نداده و اقدام به ساماندهی و تعریف حریم برای تابلوهای شهری نکرده است.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: تا زمانی که هماهنگی بین مجموعه شهرداری وجود نداشته باشد تبلیغات محیطی در این شهر ساماندهی نمی شود.
حسینی افزود: در مجموعه شهرداری یک سازمان باید متولی تبلیغات باشد تا اقدام ها و تصمیم گیری ها هماهنگ شده و تصمیم گیری های متعدد روی ندهد.
وی گفت: بدون بررسی وضعیت درآمدی کانون های تبلیغاتی، تعرفه تابلوهای تبلیغاتی براساس مصوبه شورای اسلامی تبریز حدود 3 برابر افزایش یافته، در حالی که بسیاری از این کانون ها یا ورشکست شده یا در حال ورشکستگی است.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار داشت: بر اساس قانون، کانون های تبلیغاتی در استانی که مجوز دریافت کرده اند، می تواند فعالیت کنند و خارج از استان نمی تواند کار کنند در حالی که حدود 10 سال است که کانون هایی از خارج استان به عنوان سرمایه گذار در تبریز سرمایه گذاری و از تابلوها بهره برداری می کنند.
حسینی ادامه داد: فعالیت این کانون ها بعد از 8 ، 9 سال نمود خود را در این شهر نشان خواهد داد و به طوری که از هم اکنون موجب ورشکستگی کانون های تبلیغاتی استان شده اند.
وی با بیان اینکه به کانون های تبلیغاتی استان توجه کافی نشده است، گفت: تا زمانی که کانون ها با ضوابط نصب تابلو از جمله زاویه دید، اندازه و حریم تابلو آشنایی نداشته باشند، به فکر منفعت خود خواهند بود و به زیبایی و فضای بصری شهر توجه نخواهد کرد.
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: از باب محتوایی تبلیغات محیطی، کانون های تبلیغاتی برای طراحی و نصب تمام سردرب مغازه ها و تابلوهای شهری براساس ماده 1 قوانین و مقررات تبلیغات کشور از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرای طرح می گیرند.
حسینی افزود: هم اکنون حدود 70 تا 80 عنوان ممنوعیت تبلیغ براساس مصوبات شورای فرهنگ عمومی و قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور لحاظ می شود.
وی گفت: براساس آخرین قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور هم اکنون محدودیت های تبلیغاتی برای صنوف مختلف از جمله نظام پزشکی، پیش فروش مسکن، ممنوعیت تبلیغ کالاها و تورهای خارجی، تبلیغ کالاهای داخلی دارای نام خارجی و رعایت موازین شرعی و قانونی اعمال می شود.
پیشکسوت حوزه تبلیغات و مدیرعامل پیشین کانون های تبلیغاتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نبود متولی خاص و استفاده از داربست در گرافیک شهری از مشکلات تبلیغات محیطی در تبریز است، گفت: استفاده از داربست در گرافیک محیطی احتمال بروز حوادث را افزایش می دهد.
زینتی با انتقاد از نصب تلویزیون های شهری در مقابل مسیر تردد خودروها، افزود: این کار موجب کوری لحظه ای رانندگان به ویژه در شب و احتمال بروز تصادف می شود.
وی با تاکید بر لزوم تعامل بین سازمان ها و ادارات متولی و ایجاد کمیته ای تخصصی با حضور کارشناسان و دست اندرکاران تبلیغات برای حل مشکلات و ساماندهی تبلیغات محیطی، اظهار داشت: باید از طریق این کمیته طرح ها بررسی و مشکلات و موانع این حوزه بررسی و رفع شود.
زینتی ادامه داد: قرار نیست به خاطر پول، چهره شهر را تخریب و آلوده کرد، بلکه باید برای شادی و شادابی شهروندان تلاش شود و مناطقی را به عنوان چشم اندازی زیبا برای عکاسی گردشگران انتخاب و رنگ آمیزی کرد.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز گفت: شهرداری همه تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر را خریداری کرده و هیچ کانونی در تبریز نمی تواند بگوید که مالک تابلو است.
میمنت نژاد افزود: این تابلوها در دوره اجاره در اختیار کانون بوده و پس از اتمام زمان قرارداد از اختیار آن خارج می شود.
وی یادآوری کرد: طرح جامع و تفصیلی تبلیغات محیطی در خدمت ارتقای اقتصاد کانون های تبلیغاتی بوده و در آن نه تنها اقتصاد شهری، بلکه اقتصاد کانون ها نیز در نظر گرفته شده است.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینکه در راستای این طرح پیمانکار در کنار مشاور 90 درصد مکان تابلوهای شهر را تغییر داده است، گفت: تبلیغات هر اندازه در قالب قانون باشد به نفع کانون هاست.
میمنت نژاد با اشاره به مصوبه شورای اسلامی تبریز برای مدیریت واحد تبلیغات در مجموعه شهرداری و انتخاب سازمان سیما منظر و فضای سبز به عنوان متولی این حوزه ادامه داد: با اجرای طرح جامع تبلیغات و فرهنگ سازی در این زمینه تا 4، 5 سال آینده با شیب ملایم شاهد تغییرات زیبامحور در حوزه تبلیغات شهری خواهیم شد.
** نابسامانی تبلیغات شهری موجب آلودگی بصری و پریشانی شهروندان می شود
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: آلودگی بصری ناشی از نابسامانی تابلوهای شهری با تاثیر مستقیم بر مردم و شهروندان موجب پریشانی ذهنی آن ها می شود.
حسینی با بیان اینکه آلودگی محیطی در تبریز پس از آلودگی هوا در درجه بعدی اهمیت قرار دارد، افزود: تهیه طرح جامع تبلیغات محیطی جزو واجبات در حوزه تبلیغات این شهر است که در صورت جاافتادن آن در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت تبلیغات محیطی در شهر و کاهش آلودگی بصری خواهیم شد.
پیشکسوت حوزه تبلیغات و مدیرعامل پیشین کانون های تبلیغاتی گفت: شلوغی سطح شهر از گرافیک محیطی نقش مستقیمی بر شهروندان و مخاطبان دارد چنانچه اثرات منفی ناشی از آن به محیط خانه شهروندان نیز کشیده شده و مثلا مردم به جای انتخاب یک تخته فرش پر نقش و نگار و یا صندلی پرزرق و برگ به علت خسته شدن از شلوغی به دنبال طرح ساده می روند.
زینتی با بیان اینکه آلودگی بصری در برخی مناطق تبریز غوغا می کند، یادآوری کرد: در صورت اجرای طرح جامع تبلیغات محیطی تابلوها در سطح شهر ساماندهی و فرم سازه هر مکان مشخص و رعایت می شود.
وی یادآوری کرد: تابلوهای تبلیغاتی علاوه بر زیبایی در سازه باید دارای طرح خوب و زیبایی نیز باشند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر از نظر محتوایی به طرح تابلوها توجه می کند در حالی که زیبایی طرح نیز از منظر دید مردم مهم است.
زینتی، توجه نکردن به زیبایی طرح و تابلو را ناراحت کننده اعلام کرد و افزود: در سال های گذشته 200 تا 240 کانون در تبریز کانون وجود داشت که اکنون تعداد آن ها به 47 کانون رسیده است، زیرا قبلا مجوز کانون ها به صورت رانتی به افراد غیرمرتبط و غیر کارشناس داده شده بود.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: بخشی از تبلیغات که باعث نازیبایی و آلودگی بصری در سطح شهر می شود، مربوط به تابلوهای صنوف و مشاغل است که قانون مربوط به نصب تابلو به عرض دهنه و ارتفاع یک متر مماس بر دیوار را رعایت نمی کنند.
میمنت نژاد افزود: هم اکنون رقابت بین تعداد و بزرگی تابلو در این شهر وجود دارد و صنوفی مانند پزشکان که نیازی به تبلیغات ندارند، وارد رقابت ناسالم در اندازه، نوع، شکل و طرح تابلوها شده اند.
وی اظهار داشت: بخشی از مشکلات تبلیغات محیطی این شهر ناشی از عدم فرهنگ سازی و دور زدن قانون بوده و دستگاه های متولی و تمامی آحاد جامعه باید در این زمینه همت کنند.
** آموزش حلقه مفقوده و نیاز اصلی متولیان و متصدیان تبلیغات محیطی است
رئیس مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: آموزش کودکان و فرهنگ سازی در ارتباط با فرهنگ شهری می تواند بخش عمده ای از مشکلات مبتلابه جامعه را حل کند.
حسینی افزود: آشنایی متولیان و متصدیان تبلیغات محیطی با قوانین و روش های نصب تابلوها از بروز خطرات احتمالی و نابسامانی ها در نصب تابلوها جلوگیری می کند.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز مشکل اصلی تبلیغات محیطی در سطح شهر را نبود آموزش در بین متولیان امر دانست و گفت: متولیان، متصدیان و دست اندرکاران تبلیغات محیطی باید دوره های مختلف آموزشی را فراگیرند.
میمنت نژاد با اشاره به فوت یک کارگر تبلیغاتی در سال گذشته بر اثر سقوط تابلوی سه وجهی در منطقه ولیعصر تبریز افزود: نداشتن آموزش های فنی در حوزه کاری موجب بروز چنین اتفاق هایی می شود بنابراین متولیان و متصدیان باید از مبتدی ترین قسمت های فنی تبلیغات تا طراحی، فروش و بازرگانی آموزش ببینند.
وی اظهار داشت: اگر آموزش متولیان و متصدیان تبلیغات از سوی آموزشگاه ها، دانشگاه ها و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود مشکلات پیش رو در این حوزه به حداقل می رسد.
معاون فنی اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به نقش رسانه ها در ساماندهی تبلیغات محیطی گفت: باید با قوت پشت طرح جامع و تفصیلی تبلیغات شهری ایستاد و بنا به قانون شفافیت اطلاعات خواستار انتشار این طرح شد.
میمنت نژاد اظهار داشت: این طرح جزو اولین های طرح های تبیلغات شهری در کشور بوده و ایراداتی نیز خواهد داشت و باید ضعف های آن نیز برطرف شود، ولی خیلی بهتر از نبود قانون است.
وی یادآوری کرد: شهروندان باید در خصوص حق و حقوق بصری خود از متولیان مطالبه گری داشته و رسانه ها نیز برای اجرای ضوابط و قوانین طرح جامع پیگیری کنند.
پیشکسوت حوزه تبلیغات و مدیرعامل پیشین کانون های تبلیغاتی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مشکل کانون ها زیاد است، گفت: استفاده از نظرات کارشناسان و کانون های تبلیغاتی از سوی مشاوران و صادرکنندگان مجوز تبلیغاتی می تواند در ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی موثر واقع شود.
زینتی از مرحوم سعید رضی منش به عنوان بنیان گذار بیلبوردهای تبریز یاد کرد و افزود: این شهر پیشینه خوبی در تاریخ و فرهنگ ایران دارد ولی از این پیشینه، داشته ها و قابلیت های خود نتوانسته ایم به خوبی بهره برداری کنیم.
وی اظهار داشت: در تبریز یک آموزشگاه هنری وجود دارد که 39 مدال جهانی داشته و این آموزشگاه را تنها کسانی نمی شناسند که اهل فرهنگ هستند.
زینتی با تاکید بر لزوم استفاده از نظر طراحان گرافیک در تدوین طرح جامع تبلیغات محیطی و ضوابط طراحی و نصب تابلوها گفت: نبود همکاری بین دستگاه ها و متولیان تبلیغات محیطی موجب بروز مشکلات و ساماندهی نشدن تابلوهای تبلیغاتی در شهر می شود.
نگارش و تنظیم از: پرویز بابائی
8023/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/109964/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است

صحنه تماشایی از پلیس وظیفه‌‌شناس میانه‌ای به یک پیرمرد عصا به دست

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

پیگیری مشالبات مردم در برنامه رادیویی «ساوالانیم» از رادیو اردبیل

سهم 64 درصدی طرحهای عمرانی از بودجه 1403 شهرداری اشنویه

سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

افزایش 31 درصدی تردد مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

صحبت‌های مدیرعامل تراکتور درباره حضور گل‌محمدی در تبریز

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

بزرگداشت روز رادیو در صداوسیمای آذربایجان غربی

کشت گندم دیم و آبی در 408 هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی

پخت روزانه 9 میلیون قرص نان در آذربایجان غربی

مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود