پیام آذری

آخرين مطالب

روزی روزگاری موتورسواری اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - عکس بزرگی از او در کنار خیابان بر روی پوستری با زمینه سیاه خودنمایی می کند، زیر تصویر جوانی بلند بالا با لباس موتورسواری و کلاه ایمنی به دست جمله "حلالم کنید" نوشته شده است.
حمید را در محله همه می شناختند، او عاشق موتور بود، در محله به حمید موتوری معروف بود و خیلی ها هم بهش "رضا موتوری" می گفتند، در موتور سواری تبحر داشت و آرام آرام غرور جوانی بر او چیره شده و خیلی وقت ها دیگر کلاه گذاشتن برایش عار بود، تک چرخ و ویراژ کار هر روزش بود و چقدر لذت می برد وقتی دوستان و برخی عابران او را تحسین می کردند.
آخرین بار در بزرگراه بیرون شهر با دوستان موتورسوارش کری داشت، برای اینکه مقابل آنها کم نیاورد کلاه ایمنی اش را به کناری پرت کرد؛ تک چرخ و نمایش های خطرناک؛ یک لحظه صدای ترمز کامیون؛ پرواز در آسمان، سقوط در زمین و خون سرخ رنگی که از مغز بیرون زده مجید بر روی آسفالت جاری بود.
شبیه این صحنه ها را بسیار در اطراف خود می بینیم ، برخی وقت ها نیز در تلویزیون و یا شبکه های مجازی فیلم های ویدیویی از این گونه حوادث منتشر می شود.
موتور و نبود فرهنگ صحیح موتورسواری همه ساله هزاران جوان را در کشور به کام مرگ می کشد، با وجود هشدارها هنوز جوان ها کمتر به رعایت مقررات رانندگی توجه می کنند.
هنوز هم دست کم در اردبیل بسیاری از راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نکرده و مقررات راهنمایی و رانندگی را کمتر رعایت می کنند و به همین دلیل است که نسبت به جمعیت کم موتور سواران در این استان تلفات جانی راکبان این وسیله بسیار بالاست.
آمارها در کشور در زمینه تلفات موتورسواری نگران کننده است، مرگ 55 هزار نفر در جریان تصادف با موتورسیکلت در یک دهه اخیر در ایران، رقمی است که مسئولان روایت می کنند، موتورسیکلت ها در 40 درصد تصادفات درون شهری در کشور نیز نقش دارند.
** 17 راکب موتور سیکلت در اردبیل جان باختند
علی رحمتی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل می گوید: امسال 131 نفر در جریان سوانح رانندگی در استان جان باخته اند که 17 مورد آن را موتور سواران تشکیل می دهند.
به گفته سرهنگ رحیم آقا محمدی ،رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل 11 درصد آمار وقوع حوادث رانندگی در جاده های درون شهری این استان به موتور سیکلت سواران مربوط می شود.
** نداشتن کلاه ایمنی مهم ترین تخلف موتور سواران در استان اردبیل
بر اساس اعلام مسئولان ، بیشترین تخلفات موتور سواران در استان مربوط به عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده و عامل اصلی جان باختن راکبان این وسیله نقلیه در سوانح رانندگی می باشد.
به گفته رحمتی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل، نداشتن کلاه ایمنی ، استفاده ناصحیح از موتور (بصورت تک چرخ زدن) ، حمل موتور دیگر ، استفاده از موتور در پیاده رو و برخلاف جهت حرکت کردن از عمده تخلفات موتورسواران بوده و اکثر تصادفات و فوتی ها بعلت عدم رعایت قوانین و نداشتن کلاه ایمنی در اثر ضربه به سر بوده است.
آقا محمدی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هم عمده تخلفات رانندگی موتور سیکلت سواران را عدم استفاده از کلاه ایمنی ، انجام حرکات نمایشی، مخدوش بودن پلاک وسیله نقلیه ، ‌عبور از محل های ممنوعه و نداشتن گواهینامه و مدرک رانندگی ذکر می کند.
** چه باید کرد
کارشناسان معتقدند که تشدید اقدام های تنبیهی با متخلفان موتورسوار از سوی پلیس در استان اردبیل امری ضروری است اما در کنار این مهم باید به عامل فرهنگ سازی نیز توجه کرد.
به گفته آنها ، اینکه چرا در اردبیل معمولا جوانان موتورسوار کمتر علاقه ای به استفاده از کلاه ایمنی دارند باید توسط تیم های کارشناسی بررسی شده و برای آن نسخه علمی تجویز شود.
سرهنگ حجت فتاحی، رییس پلیس استان اردبیل گفت: تردد موتورسیکلت‌های غیرمجاز بارها منجر به بروز حوادث شده و به دلیل نبود پیست موتورسواری صاحبان موتورها برای تخلیه هیجان به جاده‌ ها و خیابان‌ ها مراجعه می‌کنند.
وی به ضرورت فرهنگ‌ سازی استفاده از موتورسیکلت در استان تاکید کرده و گفت: علاوه بر این لازم است پیست موتورسواری نیز در استان ایجاد شود.
او اظهار داشت: برخورد ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با موتور سیکلت سواران قانون گریز و حادثه آفرین قاطع، قانونی و بدون اغماض است.
فتاحی اضافه کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تامین امنیت موتور سیکلت سواران و افزایش ایمنی سفر آنها را از طریق برگزاری کلاس های آگاه سازی و آموزشی ،‌ ملزم کردن به استفاده از کلاه ایمنی و تاکید بر قانونمندی با جدیت پیگیری می کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل هم با بیان اینکه استفاده نکردن از کلاه ایمنی در بیشتر تصادفات منجر به فوت شده و گاهی اوقات نیز هزینه های بسیاری را برای خانواده ها متحمل کرده ، گفت: در هشت ماه امسال بیش از 850 عدد کلاه ایمنی به موتور سواران استان در روستاهای حاشیه راه اهدا شده ضمن اینکه این تعداد در در 6 سال گذشته بیش از 9 هزار عدد بوده است.
او ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها ، بحث ادوات کشاورزی و آموزش عابران پیاده را از دیگر اقدامات این اداره کل برای ارتقای ایمنی شهروندان برشمرد و تشریح کرد: هدف از اجرای این اقدام فرهنگی، تشویق و ترغیب مردم و موتورسیکلت سواران برای رعایت قانون و مقررات و حفظ و تامین هرچه بیشتر امنیت و سلامت رانندگان می باشد.
از سوی دیگر ممانعت از تردد موتورسیکلت های غیر مجاز و فرسوده در جاده و خیابان ها موضوعی است که کارشناسان به آن تاکید دارند.
بر اساس آمارها از سال 77 تاکنون وجود هفت ‌میلیون موتورسیکلت پلاک ملی و تعداد چهار‌میلیون و 500 موتور پلاک قدیمی در کشور شناسایی شده است.
گفته می شود که پنج ‌میلیون موتورسیکلت در کشور بیش از 10سال عمر دارند و بر اساس نرم های جهانی فرسوده محسوب می شوند.
در این میان بسیاری از راکبان موتور سیکلت ها نیز افرادی هستند که فاقد گواهینامه هستند و در این میان خلاء مراکز آموزش موتور سیکلت در کشور بشدت احساس شده و وجود آنها با توجه به رغبت جوانان به موتورسیکلت ضروری به نظر می رسد.
ضرورت ایجاد پیست های موتورسواری با هدف تخلیه هیجان جوانان، ایجاد مراکز آموزش رانندگی موتور سیکلت، ممنوع شدن رانندگی و حتی فروش موتور سیکلت به افراد فاقد گواهینامه ، فرهنگ سازی استفاده از کلاه ایمنی و تجهیزات دیگر، ممنوع کردن ورود موتورسیکلت های فرسوده به خیابان و جاده ها و برخورد قاطع پلیس با متخلفان موتور سوار از جمله مواردی است که کارشناسان بر آن تاکید دارند.
6018/6016

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/109601/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی دفعه اول باباش رو بدون ریش میبینه!

حمید مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد

واژگونی خودروی سواری پژو 405 در محور سلماس - تسوج

فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود

نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در آذربایجان غربی برگزار می شود

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

ایجاد پست برق 400 کیلو ولت در هشترود

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

کشف بیش از 44 کیلوگرم تریاک در مراغه

گفت‌وگوی کامالا هریسر با رئیس رژیم صهیونیستی

طبخ غذا‌های دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر

تلاش برای ایجاد پست برق 400 کیلو ولت در هشترود

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

تخصیص 8 میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه

نوسازی 25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور

4 تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند