پیام آذری

آخرين مطالب

تک بازاری ؛ دغدغه صادرکنندگان اردبیل اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - آمارها هر چند نشان از افزایش صادرات در استان اردبیل دارد ولی تک محصولی و تک بازاری بودن از جمله تنگناهای صادرات و دغدغه مهم صادرکنندگان در این استان است.
به گزارش ایرنا، اکثر صادرکنندگان اردبیل از تک بازاری صادرات، نبود تسهیل روند صادرات و ارز آن گله مند بوده و خواستار برطرف شدن این مشکلات در استان هستند.
در حال حاضر سهم استان اردبیل از تجارت خارجی کشور ناچیز و محصولات صادراتی آن نیز به چند محصول خاص از قبیل سیب زمینی ، محصولات پلاستیکی ، پروپیلن و لاستیک محدود و از طریق گمرک بیله سوار مغان به کشور همسایه صادر می شود.
هم اکنون نیز 70 درصد صادرات استان اردبیل به جمهوری آذربایجان صورت می گیرد.
به عقیده کارشناسان ، صادرات استان اردبیل از آسیب های متعددی از جمله تک محصولی و تک بازاری بودن، نبود تنوع کالایی، نبود تنوع بازار، نبود محصولات صادراتی با ارزش پولی زیاد ، مشکلات گمرکی و نبود و یا ضعف در ساختار زیربنایی از جمله جاده های مناسب و خط ریلی رنج می برد.
بابک رستم زاده ، کارشناس اقتصاد عدم توجه تولید کنندگان به صادرات و بهره وری پایین تولید صنعتی و کشاورزی را از دیگر نقاط ضعف صادرات استان دانست و افزود: ما با کمبود نیروی تخصصی در زمینه تجارت خارجی ، ضعف کالاهای صادراتی دانش بنیان، پایین بودن دانش بازرگانان، نامناسب بودن امکانات گمرک، ضعف محیط کسب و کار و قوانین دست و پا گیر مواجه هستیم.
وی افزود: همچنین تک بازاری، نبود رقابت، صادرات محور نبودن واحدهای تولیدی و صنعتی، مشکلات نقدینگی و بازار ارز از دیگر مشکلات موجود در استان است.
رستم زاده اظهارداشت: با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی نمین، طرح شبکه پایاب خدا آفرین ، راه اندازی راه آهن میانه - اردبیل و امتداد آن به پارس آباد و ساماندهی وضعیت گمرک بیله سوار میزان صادرات غیر نفتی استان قابل افزایش است ولی مهم تر از آن باید موانع روند صادراتی را با اعمال مشوق های لازم و برطرف کردن مشکلات ارزی برطرف کرد.
او فعال شدن دفاتر بازرگانی در کشورهای همسایه را در توسعه صادرات ضروری خواند و گفت: دفاتر موجود در کشورهای همسایه می تواند بازار مناسبی را برای صادرات محصولات تولیدی استان مهیا کند.
** اردبیل سهمی در صادرات کالاهای پتروشیمی ندارد
محمد حسن‌ زاده ، رییس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل هم گفت: بیشتر کالای صادراتی کشور مربوط به محصولات پتروشیمی است ولی اردبیل هیچ سهمی از صادرات این محصولات ندارد.
وی با بیان اینکه نبود تنوع بازار و صادرات مهم ‌ترین ضعف صادراتی استان اردبیل است، افزود: برای تقویت صادرات استان باید به فکر تدوین برنامه ‌های اساسی بود.
حسن زاده گفت: صادرات در اردبیل نیازمند توجه و اهتمام ویژه مسئولان است در غیر این صورت این استان در بازارهای خارجی سهم مناسبی نخواهد داشت.
او افزایش بازارهای هدف برای صادرات را ضروری خواند و گفت: صادرات از گمرک استان به 2 مقصد جمهوری آذربایجان و عراق به شکل مطلوب در حال انجام بوده ولی نیاز است برای دستیابی به نقطه عطف در صادرات تعداد بازارهای هدف دست کم به پنج مورد برسد.
او بهره‌ مندی واحدهای تولیدی از تسهیلات صندوق شکوفایی و نوآوری را یادآور شد و افزود: در این ارتباط سهم اردبیل پایین بوده و ضروری است اقدام اساسی در این باره صورت پذیرد.
** واحدهای تولیدی در صادرات مشکل دارند
حسین پیرموذن، رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان اردبیل هم در این باره گفت: محصولات تولیدی در این استان به دلیل فناوری پایین موجود در کارخانه های استان قابل رقابت با محصولات دیگر کشورها نبوده و صادر کنندگان در صادرات با مشکل مواجه اند.
وی افزود: فناوری واحدهای تولیدی در استان کهنه و فرسوده است و محصولات تولیدی در این واحدها نیز توان رقابت با محصولات تولیدی کشورهای پیشرفته را در بازارهای جهانی ندارد.
پیرموذن اضافه کرد: برای توسعه صادرات باید فناوری واحدهای تولیدی و صنعتی به روز و پیشرفته باشد و در غیر این صورت سهم صادرات استان همچنان پایین خواهد آمد.
او بیان کرد: در دنیا محصولاتی قابل صادرات است که دارای اسید تیک و یو اس پی (ماندگاری یک سال) باشد که متاسفانه در استان اردبیل کارخانه ای که مجهز به این سیستم باشد وجود ندارد.
پیرموذن گفت: اگر می خواهیم تولید این استان به بازارهای جهانی روانه شود چاره ای جز راه اندازی اسید تیک در واحدهای تولیدی نداریم.
** دولت از طرح های تولیدی صادرات محور حمایت می کند
اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل هم در این باره گفت: دولت از طرح های تولید و صنعتی صادرات محور با اعطای تسهیلات مالی حمایت می کند.
وی افزود: در راستای این سیاست اقتصادی، طرح های تولیدی ، صنعتی و خدماتی با قابلیت های صادراتی در استان توسعه می یابد.
استاندار اردبیل اظهار داشت: بر این اساس در حال حاضر یکی از اولویت ‌های اساسی اعمال مشوق های توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت از تولید کالاهای صادرات محور در استان است.
وی افزود: بانک ها باید در پرداخت تسهیلات مالی به واحدهای تولیدی صادرات محور همکاری جدی داشته باشند تا زمینه توسعه اشتغال و تولید بویژه صادرات کالاهای تولیدی در استان بیشتر فراهم شود.
بهنامجو ادامه داد: هر چند میزان صادرات استان اردبیل در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته اما نیاز است بیش از این از ظرفیت های اقتصادی و تجاری آن استفاده شود.
او با اشاره به افزایش 80 درصدی صادرات استان در سال جاری گفت: با برنامه ریزی و رفع برخی نواقص و خلاء ها می توان بیش از این هم صادرات کرد.
وی با اشاره به تدوین سند توسعه صادراتی استان اردبیل اظهار داشت: این سند نقشه راه آینده استان است.
استاندار اردبیل گفت: نقش بازارهای هدف در سند توسعه صادراتی استان مورد توجه و تاکید مسئولان است تا محصولات تولیدی به بازارهای قفقاز و آسیای میانه ورود پیدا کند.
بهنامجو بیان کرد: در این سند نقشه راه زیرساخت های راه آهن ، مناطق آزاد تجاری و صنعتی ،منطقه ویژه اقتصادی نمین و گمرکات ترسیم شده است.
** صادرات استان اردبیل 80 درصد افزایش یافت
حامد عاملی ، رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل هم از افزایش 80 درصدی صادرات کالاهای غیر نفتی استان در سال جاری خبر داد.
وی افزود: در سال گذشته کل صادرات استان 44 میلیون دلار بود اما این میزان در هشت ماه سال جاری به بیش از 79 میلیون دلار رسیده است.
به گفته وی، 32 میلیون دلار از این صادرات توسط واحدهای تولیدی انجام شده و این موضوع نشانگر افزایش صنعت صادرات محور در استان اردبیل است.
عاملی ادامه داد: پیش بینی می شود تا پایان سال میزان صادرات استان اردبیل به 150 میلیون دلار برسد که در مقایسه با سال های گذشته رکورد جدیدی محسوب می شود.
وی اظهار کرد: ارمنستان ، عراق ، افغانستان و جمهوری آذربایجان از جمله کشورهای هدف صادرکنندگان اردبیل می باشند.
او گفت: صادرات به تولید ثروت در کشور منجر می شود و باید با حمایت از واحدهای تولیدی و صادرکنندگان چراغ اقتصاد را روشن نگه داشت.
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل به تلاش صادرکنندگان در خصوص توسعه اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: 17 صادرکننده از استان به عنوان صادر کننده نمونه انتخاب شدند که این افراد 20 میلیون دلار از کل صادرات استان را انجام می دهند.
6016/7110

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/108367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟