پیام آذری

آخرين مطالب

سرچشمه ؛ اینجا گردشگری سلامت قربانی می شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - "مانات، مانات "؛ صداهایی که تو را در کوچه شمس و معصومین میدان سرچشمه در میان سیل بیماران به خود می خواند، زنان و مردانی که با پوشش خاص خود با زبان ترکی سریع بدنبال "دلال ها" وارد مطب و داروخانه ها شده و از آن خارج می شوند،آیا اینجا سلامت و گردشگری آن معامله می شود؟
آذری ها باز آمده اند؛ وقتی که ماجراجویی دلار و دلالان ارز در کشور شروع شد، مانات (پول جمهوری آذربایجان) نیز فاصله ارزشی خود را با ریال بیشتر کرده و سیل شهروندان جمهوری آذربایجان به استان اردبیل سرازیر شد.
اکنون دیدن گروههای زیادی از اتباع جمهوری آذربایجان که برای مداوای بیماری خود کوچه پس کوچه های تنگ میدان سرچشمه را در پی دلالان ایرانی طی می کنند به امری عادی تبدیل شده است.
افزایش ارزش پول آذری ها باعث شده که نگاه جامعه پزشکی با آنها مهربان باشد، دلال ها به راحتی آنها را وارد مطب های پزشکان کرده، بدون نوبت وارد اتاق های ویزیت می کنند و توجهی نیز به اعتراض بیماران اردبیلی ندارند.
آذری ها این روزها مطب، آزمایشگاهها و داروخانه های میدان سرچشمه را به تسخیر خود درآورده اند، پول آنها تقریبا انواع مانع ها را از مقابلشان برمی دارد.
در کوچه پس کوچه های سرچشمه در میان گام های تند و تیز آذری ها و دلالان ایرانی، گردشگری سلامت اردبیل آسیب دیده و به نقطه خطرناکی در حال حرکت است، دلال ها افسار همه چیز را بدست گرفته و هر چه می خواهند انجام می دهند.
منابع آگاه می گویند که دلالان با بسیاری از پزشکان، صاحبان آزمایشگاهها و داروخانه ها به نوعی توافق کرده اند تا در قبال اخذ پورسانت هایی بیماران آذری را به سوی آنها روان کنند، بلاخره آنها نسبت به بیماران دفترچه بدست ایرانی از امتیاز ویژه ای برخوردارند.
به گفته این منابع، نوعی نابسامانی در بازار گردشگری سلامت و اتباع آذری در استان اردبیل حاکم است، در این بازار بسیاری از امور به حال خود رها شده و تلاش مسئولان نیز تاکنون برای ساماندهی آن به جایی نرسیده است .
در این بازار مکاره، هم شهروندان اردبیلی ناراضی هستند و هم اتباع یا همان گردشگران سلامت آذری! مسافران آذری اسیر دلالان بسیار بیشتر از نرخ های تعیین شده بهای کرایه ماشین ، مسافرخانه، هتل، پول ویزیت، آزمایشگاه و دارو می دهند و در مقابل شهروندان اردبیلی نیز در مطب ها و آزمایشگاهها از اینکه در میان انتظار طولانی آنها بیماران جمهوری آذربایجان بدون نوبت و پی درپی مورد معاینه و ارائه خدمات قرار می گیرند، ناراضی اند.
آگاهان امر هشدار می هند که اتفاقی که بر سر گردشگری سلامت در سال های 90 و 91 آمد در صورت تداوم وضعیت کنونی بار دیگر تکرار خواهد شد، در آن سال ها نیز وضعیتی مشابهی در استان حاکم و دلالان معرکه گیر میدان بودند اما همینکه ارزش مانات در برابر ریال کاهش یافته و اقتصاد کمی سامان یافت، مسافرت آذری ها کاهش یافته و بیماران و گردشگران خسته و ناراضی از رفتار دلالان به سوی استان های دیگر روان شدند.
کارشناسان می گویند: گردشگری سلامت در استان ظرفیت بی بدیلی است که استفاده مناسب از آن می تواند به توسعه استان کمک کند اما در این مسیر می بایست آسیب ها و موانع راه شناسایی و حذف شوند.
به گفته آنها، وجود پدیده ویرانگر دلالی در مسیر جذب گردشگران خارجی، سوء استفاده از ناآگاهی مسافران خارجی از وضعیت درمانی و اقتصادی استان، ایجاد نارضایتی و حس تنفر بین اتباع جمهوری آذربایجان و شهروندان استان اردبیل با اقدام های تبعیضی، نبود کلینیک ها و مراکز درمانی ویژه گردشگران، عدم نظارت به واحدهای اقامتی و آژانس های حمل و نقل و بازار ارز از جمله آسیب هایی است که گردشگری سلامت را در استان تهدید می کند و باید در برابر آنها هوشیار بود.
** دادستان اردبیل: دلال بازی در حوزه درمان اتباع خارجی آسیب ساز است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با تایید وجود دلالی در بخش گردشگری سلامت استان اردبیل گفت: متاسفانه دلال بازی در حوزه دارو و درمان اتباع خارجی غیر قابل انکار است اما نباید صرفا نگاه کالاگونه به اتباع بیمار آذری داشت.
ناصرعتباتی عدم نظارت‌ دقیق در خدمات بهداشت و درمان را باعث لطمه به آبروی استان ذکر کرد و افزود: برخی تخلفات در حوزه درمان اتباع جمهوری آذربایجان در استان وجود دارد و باید با آن مقابله کرد.
به گفته وی، افرادی در حوزه درمان استان نظارت خوبی برهمکاران خود از جمله منشی، آزمایشگاه‌ها و دیگر کادرهای خدماتی ندارند و این امر باعث سو‌استفاده هایی می شود.
وی تاکید کرد که نباید در مراکز درمانی شاهد تبعیض بین اتباع خارجی و ایرانی بود، نباید به هموطنانمان بی توجه بوده و توجهی ویژه به اتباع خارجی داشت و در عین حال حفظ کرامت بیماران آذربایجانی با دریافت تعرفه‌های مناسب در عین رعایت اخلاق و انصاف نباید مورد غفلت قرار گیرد.
عتباتی همچنین به موضوع خرید داروهای خاص از سوی مسافران آذری اشاره کرد و گفت: اگر این داروها در مبادی خروجی شناسایی شود باید از خروج آن ممانعت شده و وارد چرخه دارویی شود، در شرایط تحریم دشمنان باید در نظارت از اقلام دارویی و ممانعت از خروج آنها از کشور جدی بود.
** سفر اتباع جمهوری آذربایجان، فرصتی که نباید از دست رود
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم سفر اتباع جمهوری آذربایجان به استان را فرصت خوبی برای توسعه گردشگری سلامت ذکر کرده و تاکید کرد که نباید این فرصت با اقدام فرصت طلبانه برخی ها تهدید شود.
نادر فلاحی بیان کرد: 950 هزار نفر تبعه جمهوری آذربایجان امسال تاکنون از مرز بیله سوار وارد استان شده اند که این میزان 25 درصد از گردشگران خارجی ورودی کشور را شامل می شود.
به گفته وی، سفر اتباع جمهوری آذربایجان به استان در این مدت 45 درصد افزایش یافته و این مهم را فرصتی برای رونق گردشگری سلامت استان می دانیم.
نادر فلاحی با اشاره به آسیب های وارده به گردشگری سلامت در استان گفت: متاسفانه در استان به دلیل عدم نظارت کافی و نبود برنامه جامع، رانندگان تصمیم‌ گیر حوزه گردشگری سلامت شده‌اند اما بزودی با تشکیل آژانس‌های گردشگری دست دلالان و فرصت‌طلبان در این زمینه کوتاه خواهد شد.
وی بیان کرد: بیشتر تردد مسافران جمهوری آذربایجان به کشور برای امور درمانی ، خرید ارزاق، زیارت و سفر به جمهوری خودمختار نخجوان انجام می گیرد.
او با اشاره به اجرای طرح ساماندهی گردشگران سلامت افزود: باید به صورت نظام مند نسبت به هدایت گردشگران سلامت جمهوری آذربایجان نه تنها بعد از ورود به بیله سوار بلکه از کشور متبوع خود اقدام کرد.
فلاحی با بیان اینکه یکی از علل نارضایتی اتباع جمهوری آذربایجان موضوع حمل و نقل است، اضافه کرد: در راستای ساماندهی حمل و نقل مسافران آذری برنامه هایی در دست اجرا است، هم اکنون 50 آژانس گردشگری دراستان به فعالیت مشغولند و با تشکیل تعاونی ستادی ایجاد شده تا این ستاد در پایانه مرزی بیله ‌سوار به مسافران خدمات مورد نیاز ارائه کند.
به گفته وی، همچنین نسبت به فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و برگزاری تور اینفو و آشنایی فعالان بخش گردشگری آذربایجان با جاذبه های گردشگری استان اقدام خواهد شد.
*** خودروهای شخصی در پایانه مرزی بیله سوار ساماندهی می شود
علی رحمتی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل هم گفت: طرح ساماندهی خودروهای شخصی و ارائه آموزش‌های لازم به رانندگان در جابجایی اتباع جمهوری آذربایجان اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: در سال های گذشته حمل و نقل اتباع خارجی در بیله سوار با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود اما هم اکنون بخش مهمی از این مشکلات رفع شده است .
وی با اشاره به اینکه روزانه 120 سرویس به صورت رفت و برگشت اقدام به جابجایی اتباع جمهوری آذر بایجان می کنند ، گفت: اتباع آذری معمولا به مقصد اردبیل ، پارس‌آباد، تبریز، جلفا و مشگین‌شهر سفر می کنند.
*** رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: آژانس‌های گردشگری سلامت در جمهوری آذربایجان و اردبیل فعال می‌شوند
رییس دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: به منظور کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده، آژانس‌های گردشگری سلامت در جمهوری آذربایجان و اردبیل فعال می‌شود.
دکتر قدرت اخوان‌اکبری افزود: برای کنترل ورود مسافران آذری، کارشناسان ثابت درمانی در مبادی ورودی به استان در نظر گرفته شده است.
او اظهار داشت: بیشتر اتباع جمهوری آذربایجان برای امور درمانی به استان سفر می کنند و با توجه به تفاوت قیمت و ارزان بودن خدمات درمانی در ایران این اشتیاق در بین آذری ها در حال افزایش است .
وی در باره تفاوت نرخ درمانی برای اتباع ایرانی و خارجی در استان گفت: وزارت بهداشت و درمان برای بخش‌های دولتی و خصوصی تعرفه‌های ویژه ای در باره اتباع خارجی اعلام کرده است.
او همچنین در باره برخی مباحث مربوط به خروج داروهای مهم از کشور گفت: داروهایی که مسافران خارجی می توانند از کشور خارج کنند محدود شده و تنها با نسخه پزشکی قابل ترخیص است.
اخوان اکبری با اشاره به سیاست توسعه گردشگری درمانی در استان اردبیل گفت: ایجاد آب درمانی های پزشکی از برنامه های استان بوده و دراین راستا همکاری دو جانبه با دانشگاه استانبول برای آموزش پزشکان متخصص ایرانی در حال اجراست.
6016

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/108195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در اردبیل

تصمیمات اشتباه باعث بدبینی مردم به همه مسوولان می‌شود

محکومیت سه میلیارد ریالی قاچاقچی احشام در سلماس

مجازات کابینت ساز متخلف در ارومیه

جریمه و محرومیت از یکسال فعالیت شرکت بازگانی متخلفدر ارومیه

مشارکت مردم شاه کلید موفقیت بنیاد مسکن

جریمه و محرومیت از یکسال فعالیت شرکت بازگانی متخلف در ارومیه

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

ثبت 246 میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی

قدردانی امام جمعه اشنویه از عملیات وعده صادق

برای حراست از مرزها با کسی تعارف نداریم

محکومیت قاچاقچی ماینر در سردشت

ضبط 190 کیلو گرم بذر آفتابگردان قاچاق در ارومیه

اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی

وزیر تندرو صهیونیست مجبور شد کنفرانس مطبوعاتی‌اش را نیمه کاره‌ ترک کند

تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان

عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع)

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

استایل تازۀ «بانو یوها» (مادر جومونگ) در خیابان‌های سئول

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

عملیات «وعده صادق» طوفان‌الاقصی دیگری برای رژیم صهیونیستی است

قدردانی مدیرکل صداوسیمای آذربایجان غربی از همکاران شبکه استانی

میانگین بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی 14 درصد افزایش یافت

35 درصد مساکن روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم است/تلاش برای رسیدن به میانگین کشوری

حضور تیم کوراش بانوان آذربایجان شرقی در مسابقات قهرمانی کشور

روند کاهشی تصادفات رانندگی نوروزی مهاباد در طول سال هم تداوم یابد

افتتاح طرح‌های هادی در 7 روستای خوی

توزیع بیش از چهار هزار و 400 تن کود یارانه ای در شهرستان سلماس

پتروشیمی ارومیه در جمع پردرآمدترین پتروشیمی‌های بورسی کشور

بررسی تخصصی طرح هوشمند سازی کنتورهای آب مشترکین آذربایجان غربی

جشن عملیات وعده صادق در کانون‌های مساجد آذربایجان غربی

مربی بعدی تراکتور کیست؟؛ گزینه‌های سرشناس به صف شدند

پایان اختلافات؛ نصرالله خواجه‌ گیری در تمرین استقلال حاضر شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

سحر تبر جدید رونمایی شد/ من وحشی ام پلنگ وحشی/ ویدئو

مردان سلبریتی که کچلی آن ها را خوش قیافه تر و موفق تر کرد

وزش باد جنوبی اردبیل را در می‌نوردد

جام صفوی منجر به توسعه گردشگری ورزشی اردبیل می‌شود

اهدای 47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی

تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است

بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است

افزایش تدریجی دمای هوا آذربایجان‌غربی

اتفاقی عجیب برای تماشاگران زن در تبریز

پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال

ادای احترام نیروهای مسلح به شهیدان گلزار شهدای وادی رحمت تبریز

دستیار یحیی و حضور ویژه در تمرین تراکتور

یک شایعه جذاب در تبریز: مربی موفق تیم ملی در تراکتور؟

تداوم حمایت مردم آذربایجان شرقی از عملیات «وعده صادق»

عصرانه خبری شهرهای ایران در 28 فروردین‌