پیام آذری

آخرين مطالب

مهدتمدن: بسیجی بودن به لباس نیست مقالات

  بزرگنمايي:

پیام آذری- «بسیج فرهنگ و تفکری متعالی است که با دوراندیشی امام خمینی (ره) و با هدف حفظ موجودیت انقلاب در اوایل پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تشکیل شد.» این تعریف علی قادری، جانشین سابق فرمانده سپاه عاشورا از بسیج است.
دکتر علی قادری متولد 1340 در محله حکم آباد تبریز است و آن چنان که می گوید دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه فرقانی محل تولدش و مقطع متوسطه را در دبیرستان فردوسی تبریز گذرانده است.
قادری پس از آن برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و مقطع کارشناسی را در رشته الهیات در دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد را در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران و مقطع دکترا را در رشته امنیت ملی در دانشگاه عالی دفاع ملی به پایان رسانده است.
به گفته خودش سال 1361 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد و قبل از ورود به سپاه نیز یک سال به عنوان مربی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی مشغول فعالیت بوده است.
معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در لشکر عاشورا، رئیس بازرسی لشکر عاشورا، رئیس دانشگاه امام حسین (ع) شعبه آذربایجان شرقی، معاون قرارگاه شمال و جانشینی فرمانده سپاه عاشورا از جمله مسئولیت های وی در مدت فعالیت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و یک سال می شود که بازنشسته شده است.
قادری که تالیف سه عنوان کتاب به نام های فیلسوف شرق در تبریز، فرزانگان شاهد و فرزانگان آذربایجان را در کارنامه خود دارد، سالیان سال مدرس دانشگاه بوده و مدتی نیز عضو هیئت منصفه مطبوعات استان بوده است و در حال حاضر به عنوان فعال عرصه فرهنگی و سیاسی و کارشناس در حوزه مسائل امنیتی فعالیت می کند.
به بهانه قرار گرفتن در هفته بسیج مستضعفین پای صحبت های این بسیجی پیشکسوت نشستیم.

تاریخچه شکل گیری تفکر بسیجی
قادری درباره تاریخچه شکل گیری تفکر بسیجی می گوید: هر چند لفظ بسیج در اسلام وجود نداشت اما این تفکر و استفاده از ظرفیت عموم مردم سابقه ای به درازی تاریخ اسلام دارد، هرگاه پیامبر اکرم (ص) با مشکلی رو به رو می شدند، مسلمانان را گرد هم می آوردند و با بهره گیری از این ظرفیت عظیم، اقدام به رفع مشکلات پیش روی اسلام و مسلمانان می کردند.
وی شکل گیری بسیج در انقلاب اسلامی را بر گرفته از فکر متعالی امام راحل عنوان می کند و می گوید: معتقدم ایشان تئوریسین بزرگ پدافند غیرعامل بودند، هرچند لفظ پدافند غیرعامل در زمان امام خمینی (ره) چندان کاربرد نداشت، ایشان با دوراندیشی، دست به اقداماتی می زدند که در آینده به نتیجه می رسید.
این تحلیل گر مسائل سیاسی و امنیتی ادامه می دهد: امام راحل با بینش الهی و دوراندیشی، آینده انقلاب و مشکلاتی فرا روی آن را می دیدند، مشکلاتی که با سازمان های رسمی و متعارف موجود در کشور در زمان حیات و حتی بعد از رحلت ایشان قطعا قابل حل نبود و برای مقابله با آن مشکلات نیاز بود آحاد مردم به میدان بیایند و در برابر آن بایستند، رهبر کبیر انقلاب نام این حرکت را بسیج مستضعفین نهادند و در این راستا فرمان تشکیل سازمان بسیج مستضعفین را صادر کردند.
وی اضافه می کند: قطعا اگر ما بتوانیم امور خود را به این نحو مدیریت کنیم و با بینش و نگاه به آینده، مقدمات مقابله با تهدیدات و مشکلات آینده خود را ببینیم، حرکت عظیمی می تواند باشد.

مردم عادی و پابرهنه؛ شاکله اصلی بسیج
قادری شاکله و پایه اصلی بسیج را مردم عادی و پابرهنه معرفی می کند و درباره اهداف تشکیل آن می گوید: این سازمان با هدف اعتلای ارزش های بلند انقلاب اسلامی و حفظ و حراست از آرمان های آن تشکیل شد.
وی با تاکید بر اینکه کارکرد بسیج از همان اوایل شکل گیری قابل لمس است، می افزاید: بسیج از همان نخستین ساعات آغاز جنگ تحمیلی پای کار آمد و در برابر هجمه همه جانبه دشمن متجاوز ایستادگی کرد.

بسیج؛ تفکری ضد بروکراسی و ضد استکباری
جانشین سابق فرمانده سپاه عاشورا یادآور شد: بسیج، تفکری ضد بروکراسی و ضد استکباری است و متاسفانه در اوایل جنگ آن چنان از این تفکر ارزشمند استفاده نمی شد، چرا که در راس قدرت اجرایی کشور، فردی چون ابوالحسن بنی صدر قرار داشت که اعتقادی به بهره گیری از این ظرفیت عظیم نداشت، اما بلافاصله بعد از عزل بنی صدر، عملا فرماندهی به دست نیروهای انقلابی افتاد و تفکر بسیج در جبهه ها جاری شد و به دنبال آن ورق جنگ برگشت.
وی تصریح می کند: تا پیش از عزل بنی صدر، نیروهای عراقی در حال پیش روی بودند اما از فردای عزل او، اتحاد ما بین نیروهای ارتش، سپاه و حضور تفکر بسیجی، باعث شد ورق به نفع جمهوری اسلامی برگردد و در ادامه عملیات های بزرگی همچون ثامن الحجج، طریق القدس، فتح المبین و عملیات عظیم بیت المقدس صورت گرفت و در سایه حضور تفکر بسیجی یک سال نشده فتح خرمشهر به وقوع پیوست.
قادری در ادامه با اشاره به این جمله حضرت امام مبنی بر اینکه «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود»، می گوید: معتقدم اگر «بسیج نبود، سپاه هم نبود»، چرا که شاکله سپاه از بسیج ساخته شده است.
وی یادآور می شود: در دوران دفاع مقدس، اکثریت قریب به اتفاق رزمندگان از نیروهای مردمی بودند و تعداد محدودی نیروی پاسدار رسمی داشتیم و اغلب رزمندگان نیروهای مردمی بودند که به فرمان حضرت امام درباره بسیج لبیک گفته و از اقشار مختلف گرد هم آمده بودند.
این بسیجی پیشکسوت معتقداست؛ اگر بسیج، این تفکر الهی حضرت امام وجود نداشت، انقلاب در همان سال های اول از بین می رفت.
وی بزرگ ترین تهدید عملی بر علیه انقلاب اسلامی را جنگ تحمیلی دانسته و می گوید: بسیج مهم ترین تاثیر خود را در این دوران نشان داد و پس از آن نیز می کوشد به بهترین نحو به مسئولیت خود در مقتضای نیاز روز عمل کند.

کارکرد بسیج در نظام اسلامی
قادری درباره کارکرد و جایگاه فعلی بسیج در نظام اسلامی نسبت به اوایل پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس می گوید: نگاه ما به بسیج می تواند تهدید محور یا فرصت محور باشد، اینکه هر جایی تهدیدی متوجه انقلاب اسلامی شد و یا فرصتی برای پیشرفت آرمان های انقلاب فراهم بود، بسیج پای کار بیاید و معتقدم اگر جمع این دو دیدگاه باشد به نتایج خوبی خواهیم رسید و در بحث استفاده از فضای مجازی هم همین موضوع صدق می کند.
وی می افزاید: حضور بسیجیان در جبهه، مربوط به زمانی بود که امنیت کشور مورد تهدید قرار گرفته بود و اگر دوباره چنین شرایطی به وجود بیاید و امنیت کشور خدشه دار شود، قطعا بسیجیان با رویکرد امنیتی وارد صحنه خواهند شد و به دفاع از کیان کشور خواهند پرداخت.
این کارشناس مسائل امنیتی با تاکید بر اینکه بسیجیان باید هماهنگ با مقتضیات زمان حرکت کنند تا موثر واقع شوند، ادامه می دهد: امروز نیز بسیجیان در عرصه بدیع و نو فضای مجازی باید مجهز به تمامی علوم مرتبط با این فضا باشند تا بتواند در این عرصه عرضه اندام کند.
وی توضیح می دهد: در حال حاضر عرصه فضای مجازی محل تقابل ارزش های اسلامی و انسانی با ارزش های لیبرالیستی، سرمایه داری و استکباری است، امروز بسیجی باید به گوش باشد و با تجهیز خود به دانش و تکنولوژی روز، در برابر هجمه های دشمن بر علیه ارزش های اسلامی و کلیت نظام جمهوری اسلامی ایستادگی کند و مانع نفوذ دشمن در بدنه جامعه شود.
قادری ادامه می دهد: دیدگاه ما در رابطه با بسیج باید عام تر شود و نباید این دیدگاه محدود به نوع پوشش باشد، در جامعه ای که نیمی از آن را بانوان تشکیل می دهند و طیف متعددی از آن نیز آماده خدمت در محیط پاک بسیج هستند، مهم حفظ عفاف و پاکدامنی است لذا باید با پوشش مناسب در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کنیم.

پرهیز از نگاه صفر و صدی به ارزش های انقلاب اسلامی
وی می افزاید: ما نباید نگاه صفر و صدی به ارزش های خود داشته باشیم، بنابراین صرف داشتن پوشش چادر نباید ملاک برای بسیجی بودن باشد، بلکه حفظ عفاف و پاک دامنی باید مورد توجه قرار گیرد و بنابراین باید با سعه صدر در مورد جذب افراد به بسیج اقدام کنیم و فضا را باید به نحوی فراهم کنیم تا نهایتا شرایط جذب حداکثری اقشار مختلف جامعه به بسیج فراهم شود.

مهم ترین ماموریت های بسیج
جانشین سابق فرمانده سپاه عاشورا مواجهه با هجمه تمام عیار جنگ اقتصادی دشمن و عملیات روانی برای شکستن اتحاد مردم را پراهمیت ترین ماموریت های فعلی بسیج معرفی می کند و می گوید: در حال حاضر این دو موضوع مجزا، با یک هدف دنبال می شود، در اینکه عهد شکنی رئیس جمهور امریکا در ماجرای برجام و احیای تحریم ها علیه کشور، ما را با چالش های روبرو ساخته، هیچ شکی نیست اما با توجه به تجربیات چهل سال گذشته و تحریم های همه جانبه ای که آمریکا و اروپا پیش از برجام بر علیه ما انجام داده، اما ما همواره با تکیه به توانمندی های خود، این تحریم ها رو دور زده ایم و از آنها گذشته ایم، یقینا این بار هم رد خواهیم شد.
وی تصریح می کند: برخی مشکلات وجود دارد که مردم را اذیت می کند، اما قطعا با اخذ تدابیر مناسب، مدیریت صحیح و اتحاد و همبستگی در برابر این مشکلات ایستادگی خواهیم کرد و همه آنها را پشت سر خواهیم گذاشت.
قادری با بیان اینکه دشمن می خواهد با عملیات روانی و از طریق جنگ اقتصادی اراده خود را بر ما تحمیل کند، می افزاید: این تحمیل اراده زمانی نتیجه می دهد که مردم امید و اعتماد خود را به نظام و ماندگاری انقلاب از دست بدهند و اخیرا همین امر باعث هجوم مردم برای خرید برخی اقلام به فروشگاه های بزرگ و ایجاد انبار خانگی شد، حال آنکه بسیج در چنین شرایطی می تواند در هدایت افکار عمومی تاثیرگذار باشد و مسیری رو پیش روی مردم ترسیم کند که نه تنها در راستای اهداف دشمن نباشد بلکه در تقابل با اهداف آنها نیز باشد.
این کارشناس مسائل امنیتی اعتقاد دارد، جنگ روانی دشمن برای شکستن امید مردم به آینده نظام، بسیار سهمگین تر از جنگ اقتصادی است.
وی اضافه می کند: متاسفانه در مقطعی نیز دشمنان موفقیت هایی در این زمینه کسب کرده بودند لذا بسیج باید در این ارتباط هوشیار و فعال باشد و با فعالیت در حیطه های مختلف بکوشد تا توطئه های دشمنان ناکام بماند.

ما نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم
قادری با بیان اینکه ما نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم، شکستن اعتماد مردم به نظام را یکی دیگر از جنگ های روانی دشمن می داند و می افزاید: اعتماد مردم به نظام، بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران است و تحت هیچ شرایطی نباید این اعتماد عمومی و ارزشمند خدشه دار شود.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کنند، می گوید: این انقلاب ثمره خون شهداست و شهدا برای حمایت از انقلاب و پابرهنگان از جان خود گذشتند نه برای حمایت از اشرافی گری یا اعتماد به آمریکا !
این بسیجی پیشکسوت با اشاره به اینکه بسیج باید با ورود در این مبادی، اعتماد مردم به نظام و انقلاب را تقویت کند، تصریح می کند: بسیج می تواند با توجیه مسئولین در این راستا حرکت کند، امروز بسیج در تمامی ادارات و ارگان ها مستقر بوده و اگر خدای نکرده مسئولی از مسیر انقلاب منحرف شد باید تذکر دهد و در مسیر صحیح هدایت کند.
بگفته وی تمام تلاش دشمن از این جنگ روانی این است که از طرفی جنگ اقتصادی خود را اجرایی کند و از طرفی اعتماد مردم به آینده نظام و انقلاب را از آنها بگیرد.

حضور عاشقانه در بسیج
وی ادامه می دهد: حضور در بسیج باید عاشقانه باشد و قطعا روحیه انقلابی همچنان در بین جوانان جاری است و ما باید به دیده اعتماد به آنان بنگریم و در این راستا باید نسل های چهل ساله انقلاب میدان را تحویل جوانان دهند.
قادری می افزاید: معتقدم علی رغم وجود برخی کم و کاستی ها، اگر زمینه دفاع از انقلاب در عرصه های مختلف فراهم باشد، جوانان همچون دوران دفاع مقدس خود را نشان خواهند داد.
جانشین سابق فرمانده سپاه عاشورا یادآور می شود: همان طور که در آن دوران امثال شهید فهمیده را داشتیم امروز نیز شهید حججی داریم اما در آن زمان مسیر حرکت امنیتی و نظامی بود و خود را در عرصه شهادت نشان میداد ولی امروز عرصه فضای مجازی و جنگ نرم است و امروز خیل عظیمی از جوانان بصورت آتش به اختیار در این فضا فعالیت می کنند.

دلایل تداوم انقلاب اسلامی
وی متذکر می شود: با توجه به مسیر حرکتی چهل ساله انقلاب، از شور و هیجان اولیه فاصله گرفته ایم و هر چند برخی تندروی ها اصلاح شده اند، اما قطعا اگر زمینه فراهم باشد، تفکر بسیجی باز همچون گذشته خود در شرایط سخت نشان خواهد داد.
این تحلیل گر مسائل سیاسی و امنیتی در ادامه می گوید: انقلاب ما با اتکا به خداوند تبارک و تعالی و آموزه های دینی شکل گرفته و در راس هرم آن، شخصیتی الهی و انقلابی قرار گرفته که این شخصیت به نوعی تضمین کننده مسیر حرکت انقلاب است.
وی توضیح می دهد: امروز شاکله اساسی انقلاب به گونه ای است که سبب شده تا احتمال دور شدن راهبر انقلاب از این مسیر اصل خیلی کم است، چرا که منتخب خبرگان این ملت است و باید مجتهد و عادل باشد و اگر خدای نکرده لحظه ای از مسیر عدالت دور شود، خود به خود از رهبری منعزل می شود.
قادری می افزاید: همین نقش رهبری انقلاب چه در زمان امام راحل و چه امروز در زمان مقام معظم رهبری تداوم گر مسیر انقلاب بوده است.
وی حضور مردم در صحنه را سومین دلیل تداوم انقلاب اسلامی می داند و می گوید: در این چهل سال علی رغم وجود تمامی مشکلات، همچنان مردم در کنار انقلاب هستند و در تمامی صحنه ها حضور فعال و مستمر دارند، همه اینها بیانگر این حقیقت است که مردم با انقلاب الفت و دوستی دارند، هر چند این الفت و دوستی چک سفید نیست و اگر مسئولان می خواهند حضور مردم تداوم داشته باشد، باید همچون مسئولان صدر انقلاب عمل کنند و ساده زیستی و رسیدگی به محرومین را سرلوحه کار خود قرار دهند.

برگزرای با شکوه جشن های «چله انقلاب»
وی یادآور می شود: اینکه افرادی مثل مک کین، جان بولتون یا همراهان ترامپ می گویند که انقلاب اسلامی چهل سالگی خود را نخواهد دید، اشتباه می کنند و ما امسال چله انقلاب اسلامی را با عظمت و شکوه بیشتری جشن خواهیم گرفت.
این بسیجی پیشکسوت با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اجتماع عظیم بسیجیان در ورزشگاه یک صد هزار نفری آزادی می گوید: مطمئن باشید تا زمانی که مردم متحد هستند و مسئولان در مسیر انقلاب حرکت می کنند و همگی در ذیل پرجم رهبری انقلاب اسلامی قرار داریم، خواب آشفته دشمن تعبیر نخواهد شد و امثال ترامپ و جان بولتون هم کنار خواهند رفت اما انقلاب ما ماندگار خواهد بود و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه نیز با همفکری مسئولین کشور، اتحاد مردم و روحیه بسیجی در جامعه حل خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/105338/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد

ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است