پیام آذری

آخرين مطالب

توسعه آذربایجان غربی بر مدار ارتباطات علمي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- توسعه زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی از جمله نیازهای مبرم عمران و آبادی آذربایجان غربی در دهه های گذشته محسوب می شد که از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دستاوردهای زیادی در این بخش حاصل شده است.
به گزارش ایرنا، با توجه به نقش غیرقابل اغماض فناورهای ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه پایدار، سرمایه گذاری برای ارتقای شاخص های آن در استان مرزی آذربایجان غربی نیز از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید در برنامه قرار گرفت و گام های مهمی در این زمینه برداشته شد.
در این میان سرمایه گذاری 2 هزار و 200 میلیارد ریالی برای توسعه شبکه پهن باند، احداث 80 سایت جدید تلفن همراه، افزایش 200 کیلومتری پوشش تلفن همراه در جاده ها و اتصال 600 روستا به اینترنت نسل سوم و چهارم، تنها نمونه هایی از تلاش فراگیر دولت تدبیر و امید برای توسعه زیرساخت های فناوری ارتباطات و اطلاعات در آذربایجان غربی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر اخیر خود به آذربایجان غربی، رتبه بیست و هشتم این استان در شاخص های فناوری اطلاعات را نامناسب دانست و گفت: بخش اعظمی از این توسعه نیافتگی به نامناسب بودن شاخص سوادآموزی به ویژه در روستاهای استان مربوط است.
محمد جواد آذری جهرمی، اجرای سه طرح ارتباطی تا پایان سال جاری در آذربایجان غربی را یکی از مهمترین برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه بخش «آی.سی.تی» این استان عنوان کرد و ادامه داد: این طرح ها شامل احداث 80 سایت جدید تلفن همراه برای تکمیل پوشش 200 کیلومتر از جاده های استان، اتصال 600 روستا به نسل 3 و 4 اینترنت همراه با احداث 149 سایت جدید و اتصال 170 روستا به شبکه تلفن خانگی است.
وی بر لزوم استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای توسعه گردشگری به عنوان ظرفیت مهم آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مشارکت در ارتقای شاخص های سواد در آذربایجان غربی با استفاده از وسایل ارتباطی آمادگی دارد.
وی با اشاره به پوشش 100 درصدی شهرهای آذربایجان‌غربی در حوزه فناوری اطلاعات بیان کرد: امسال توسعه پوشش ارتباطی مناطق محروم و مسیرهای جاده ای هدفگذاری شده است.
وی آذربایجان غربی را یکی از استان های هدف برنامه ریزی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برشمرد و اضافه کرد: در 2 سال گذشته 2 هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه ارتباطی آذربایجان غربی انجام شده و دسترسی این استان به شبکه پهن باند توسعه یافته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای بهبود بیش از پیش وضعیت آذربایجان غربی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکهزار و 490‌ میلیارد ریال سرمایه گذاری دیگر نیز تا پایان سال در این استان انجام می شود.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: اجرای طرح های پایلوت ارتباطی کشور از جمله دولت الکترونیک، گمرک هوشمند، شهرک دیجیتال و رباتیک با همکاری وزارت ارتباطات در این استان میسر است.
محمدمهدی شهریاری، آذربایجان غربی را قطب دیجیتال کشور اعلام کرد و ادامه داد: مرکز تجارت دیجیتال با محوریت جاده ابریشم و بهره مندی از ظرفیت منطقه آزاد ماکو در این منطقه قابل راه اندازی است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تاکنون بستر اینترنت در بیش از یکهزار و 350 روستای استان فراهم شده است، گفت: توسعه زیرساخت های ارتباطی جهت بهره مندی بیش از یکهزار و 130 روستای دیگر از اینترنت پرسرعت تا یک سال آینده در دستور کار قرار دارد.
قاسم جلیلی نژاد افزود: همچنین مجوز تاسیس 530 دفتر «آی.سی.تی» برای فعالیت در مناطق روستایی این استان صادر شده، ضمن اینکه هم اکنون 490 دفتر فعال است.
وی بیان کرد: زیرساخت های ارتباطی و اینترنتی ارایه شده به روستاها و مناطق محروم استان از جمله خدمات ارزنده و دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت توسعه دولت الکترونیک و ایجاد تسهیلات ارتباطی برای مردم مناطق محروم است.
وی تامین زیرساخت های لازم جهت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در آذربایجان غربی را یادآوری کرد و افزود: توسعه بستر زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات و تکمیل آن در جهت ارائه خدمات دولتی به روستاییان در آخرین حلقه از این شبکه یعنی دفاتر آی.سی.تی روستایی به صورت جدی پیگیری می شود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: زیرساخت های ارتباطی رومینگ تلفن همراه در 451 روستای ارومیه تکمیل شده که می توان از این ظرفیت برای توسعه اشتغال روستایی در مرکز استان بهره برد.
جلیلی نژاد افزود: این زیرساخت ها بستر مناسبی برای ایجاد محتوا و اشتغال در بین جوانان روستایی است.
وی اضافه کرد: زیرساخت های ارتباطی با توجه به خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات تا دور افتاده ترین نقاط کشور رسیده و در حال تکمیل است ولی باید آموزش های لازم به روستاییان در این خصوص ارائه شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این استان دارای 230 هزار مشترک اینترنت پرسرعت (ADSL) در سطح مراکز شهری و روستایی است.
چنگیز نوری افزود: یکهزار و 370 روستا در این استان هم اکنون زیر پوشش شبکه اینترنت قرار دارند و عملیات اجرایی توسعه شبکه اینترنت در 650 روستای دیگر این استان نیز در حال انجام است.
وی گفت: زیرساخت های ارتباطی و اینترنتی در مناطق روستایی و مناطق محروم استان از جمله خدمات ارزنده و دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت توسعه دولت الکترونیک و ایجاد تسهیلات ارتباطی برای مردم است.
وی درخصوص خدمات مخابراتی نیز اضافه کرد: هم اکنون این استان دارای یک میلیون و 70 هزار شماره تلفن ثابت در بخش روستایی و شهری است.
نوری بیان کرد: در سفر اخیر وزیر ارتباطات به آذربایجان غربی بیش از 15 طرح با هزینه 240 میلیارد ریال در بخش های فیبر نوری، دیتا، سویچ شهری و سایر عملیات مخابراتی افتتاح شد که اثرگذاری مطلوبی بر کیفیت خدمات مخابراتی در کل استان داشت.
به گزارش ایرنا، همچنین منطقه آزاد ماکو که بخشی 5 هزار کیلومتر مربعی از آذربایجان غربی به شمار می رود، نیز به قطب دیتاسنتر کشور تبدیل شده و می توان از این ظرفیت نیز برای توسعه این بخش بهره برد.
ارتقای خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعاتی از جمله مهمترین راه های توسعه شاخص های دیگر در جوامع امروزی است که با اقدامات دولت تدبیر و امید، امیدواری ها برای عقب نماندن ایران و به تبع آن آذربایجان غربی افزایش یافته است.
8137/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/104314/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟