پیام آذری

آخرين مطالب

هدیه ای از جنس امید؛

خیز دولت برای روان سازی حمل و نقل اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- دولت تدبیر و امید گام نخست پیشرفت آذربایجان غربی را توسعه شبکه حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی می داند و گام های بلندی برای روان سازی حمل و نقل این استان مرزی برداشته است.
به گزارش ایرنا، امروزه همه بر این امر اذعان دارند که راه به عنوان زیرساخت توسعه می تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت همه جانبه یک منطقه داشته باشد؛ بر این اساس اولویت دولت تدبیر و امید برای محرومیت زدایی از آذربایجان غربی و برون رفت آن از توسعه نیافتگی، اتمام پروژه های راهسازی و توجه بیشتر به گسترش شبکه حمل و نقل ریلی و هوایی است.
آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، دروازه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می شود و توسعه زیرساخت های حمل و نقل به ویژه شبکه ریلی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
گسترش شبکه راه ها در آذربایجان غربی به سبب قرار گرفتن آن در ابتدای مسیر کریدور شماره 10 کشور (شمال به جنوب) بر اهمیت راه های این استان افزوده است؛ این محور ارتباطی که به کریدور شمال - جنوب معروف است، بندر امام خمینی (ره) را به مرز بازرگان متصل کرده و به طول یکهزار و 482 کیلومتر از پنج استان کشور عبور می کند.
توجه به مساله حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای در آذربایجان غربی به ویژه در دولت تدبیر و امید، شتاب بیشتری به خود گرفته که فعال شدن، افتتاح و افزایش پروازهای سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماکو، اتمام پروژه خط راه آهن - ارومیه و تکمیل بخش های زیادی از کریدور شمال جنوب در محدوده آذربایجان غربی از جمله نمادهای بیرونی کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل این استان است.
** سوت قطار بزودی در ارومیه شنیده می شود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در سایه توجه ویژه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته، اقدامات بی مانندی برای تکمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه انجام شده که ریل گذاری 98 کیلومتری، افتتاح ایستگاه ارومیه و شنیده شدن صدای سوت قطار در مرکز استان از جمله آنهاست.
ابراهیم مبارک قدم افزود: عملیات عمرانی راه آهن مراغه - ارومیه به عنوان یکی از طرح های ملی به اتمام رسیده است و شرکت رجا /راه آهن جمهوری اسلامی ایران/ نیز تجهیز آن را انجام می دهد.
وی اضافه کرد: مسیر خط آهن 182 کیلومتری مراغه - میاندوآب - مهاباد - نقده - ارومیه در سال 1381 آغاز شد و آذربایجان غربی را به استان های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و به مرکز کشور وصل می کند.
وی افزود: برای هر کیلومتر ریل گذاری این طرح 45 تا 50 میلیارد ریال و برای کل آن بیش از پنج هزار و 131 میلیارد ریال هزینه شد که بخش عمده آن در دولت تدبیر و امید انجام گرفت.
مبارک قدم گفت: این مسیر ریلی دارای چهار ایستگاه است و ایستگاه ارومیه با 16 هزار مترمربع زیربنا و یک سالن ترانزیت، بزرگترین ایستگاه آن به شمار می رود.
وی یادآور شد: عملیاتی شدن این طرح علاوه بر افزایش ایمنی حمل و نقل و صرفه جویی در مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی را نیز کاهش می دهد و نقش بسیار موثری در توسعه حمل و نقل عمومی آذربایجان غربی دارد.
** فعالیت سه فرودگاه در آذربایجان غربی
مدیرکل فرودگاه های آذربایجان غربی با اشاره به احداث جهادی فرودگاه ماکو در دولت تدبیر و امید، گفت: استان دارای سه فرودگاه در شهرستان های خوی، ارومیه و منطقه آزاد ماکو است که در بین آنها فرودگاه ارومیه به لحاظ فعالیت و برنامه پروازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کمال پرهیزگار افزود: فرودگاه ارومیه رتبه 15 در جابجایی مسافر در پروازهای داخلی و رتبه 11 در پروازهای بین المللی در بین فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را دارد.
وی اضافه کرد: هم اکنون برنامه هفتگی (فصل پاییز) این فرودگاه شامل 45 پرواز 2 طرفه (رفت و برگشت) و 16 پرواز یک طرفه به مقصدهای تهران، مشهد و استانبول است.
وی اظهار داشت: پروازهای این فرودگاه توسط 6 شرکت مسافربری هوایی معتبر شامل ایران ایر، آسمان، ایرتور، زاگرس، آتا و قشم در طول ایام هفته انجام می شود.
پرهیزگار گفت: فرودگاه ارومیه در سال 1342 در زمینی به وسعت 343 هکتار ساخته شد و در سال 1345 به بهره‌برداری رسید.
مدیر فرودگاه امام خمینی (ره) خوی نیز گفت: این فرودگاه در سال 1383 به بهره برداری رسیده و وسعت آن 700 هکتار می باشد که در جنوب خوی و در مسیر خوی - سلماس واقع است.
مرتضی یوسفی با اشاره به شروع فعالیت پروازی این فرودگاه از سال 1396، افزود: هم اکنون این فرودگاه در هفته سه پرواز رفت و برگشت از مبدا تهران دارد و پروازهای آن توسط شرکت هوایی ایران ایر انجام می شود.
مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماکو هم گفت: پروازها در این فرودگاه از نیمه دوم مهر سال جاری /1397/ با شرکت هواپیمایی آتا از سرگرفته شده و در این مدت علاوه بر 33 هزار مسافر، بیش از 33 تُن بار جابجا کرده است.
قربان محرم نژاد افزود: هر هفته سه پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با هواپیمای 737 شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه ماکو به تهران و بالعکس انجام می شود.
وی اضافه کرد: فرودگاه ماکو در زمینی به وسعت 400 هکتار احداث شده و مساحت سطوح پروازی این محوطه 200 هکتار و طول باند آن سه هزار و 270 متر است که تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی این فرودگاه دارای استانداردهای بین المللی بوده و مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیاست.
محرم نژاد افزود: این فرودگاه برای هواپیماهای ایرباس A320 طراحی شده و دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و 800 مترمربع سالن تشریفات می باشد؛ ارتفاع برج مراقبت آن 32 متر و ساختمان های جنبی آن از قبیل ایمنی آتش نشانی و هواشناسی و غیره در حال احداث است.
وی گفت: احداث این فرودگاه در خرداد سال 1393 شمسی آغاز شد و با پرواز مسافری بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی سپهران در مسیر تهران – ماکو و بالعکس به بهره برداری رسید.
** روان سازی حمل و نقل زمینی
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: در دولت تدبیر و امید حمل و نقل زمینی روان تر شده و هم اکنون 10 هزار و 777 کیلومتر راه بین شهری و روستایی در استان وجود دارد که از این مقدار 2 هزار و 825 کیلومتر آن راه بین شهری و هفت هزار و 946 کیلومتر نیز راه روستایی است.
مبارک قدم افزود: هم اکنون از مجموع راه های بین شهری استان 40 کیلومتر آن آزاد راه و 352.3 کیلومتر نیز به صورت بزرگراه احداث شده است، در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید سهم استان از آزاد راه صفر و در بزرگراه 266 کیلومتر بود.
وی اضافه کرد: در بخش راه های بین شهری اصلی و فرعی نیز هم اکنون 568 کیلومتر راه اصلی و یکهزار و 864 کیلومتر راه فرعی وجود دارد که قبل از دولت تدبیر و امید، طول راه های اصلی 804 کیلومتر و راه های فرعی یکهزار و 982 کیلومتر بود و این وضعیت نشان می دهد راه های اصلی و فرعی استان نیز در این مدت گسترش یافته است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مجموع راه های روستایی آسفالت را در استان حدود چهار هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: هم اکنون سرانه بهره مندی روستاییان استان از راه آسفالت 82 درصد و تنها هشت درصد از میانگین کشور کمتر است.
مبارک قدم در خصوص راه های شوسه و خاکی استان نیز گفت: هم اکنون یکهزار و 289 کیلومتر از راه های روستایی استان شوسه و 2 هزار و 672 کیلومتر به صورت خاکی است که قبل از دولت تدبیر و امید به ترتیب یکهزار و 550 کیلومتر راه شوسه و 2 هزار 832 کیلومتر راه خاکی بود.
وی با اشاره به صدها پروژه راهسازی در دست اجرا و آماده افتتاح در آذربایجان غربی افزود: هم اکنون تنها در بخش راه های روستایی استان 96 پروژه در دست اجرا و فعال است که مبلغ قرارداد آنها در مجموع یکهزار و 240 میلیارد ریال است.
به گزارش ایرنا، علاوه بر اجرای طرح های عمرانی و بهبود و ارتقای راه های استان، تعمیر و نگهداری، نصب علایم و خط کشی، عملیات برف روبی و نمک پاشی در فصل زمستان از دیگر خدمات دولت در این حوزه است.
شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن آذربایجان غربی باعث شده که هزینه های راهسازی در این استان در مقایسه با استان های مرکزی چندین برابر باشد و لازم است برنامه ریزان با توجه به این امر بودجه بیشتری برای اجرایی طرح های راهسازی در این استان اختصاص دهند.
از سوی دیگر به دلیل فعالیت مرزهای بازرگان، منطقه آزاد ماکو و تمرچین پیرانشهر در استان و مهیا بودن شرایط صادرات و واردات کالا از طریق پایانه های مرزی آذربایجان غربی، توسعه راه ها و روان سازی حمل و نقل این استان به صورت مستقیم می تواند در اقتصادی استان و حتی استان های همجوار نیز نقش آفرینی کند.
گزارش از: عبدالله رحمانی
3020/6185/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/103895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واردات خودرو رسما کلید خورد

فروش 10 محصول ایران خودرو آغاز شد

آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات ایران خودرو از امروز به مدت 4 روز (+جدول و جزئیات)

یک مسئول: قیمت گندم و برنج سه برابر شد، چرا خودرو گران نشود؟!/ 8 فرمان خودرویی رئیسی که اجرا نشد

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را تامین کرد/ ثبت سفارش نخستین خودروهای

واردات خودرو از کدام برندها؟

قیمت تیبا و ساینا 2 برابر می‌شود؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دستورالعمل واردات خودرو به خودرو‌های چینی منتهی خواهد شد

اسامی خودرو‌های در محدوده 10 هزار یورو برای واردات اعلام شد

آغاز فروش فوری محولات سایپا از 11 آبان 1401 (+جزئیات ، قیمت و جدول فروش)

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد

ویراژ خودروهای ممنوعه

رانت میلیاردی خودروی دیزلی

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به رویه واردات

سهم مشتریان عادی از فروش خودروسازان چقدر است؟

واردات خودرو در دست‌انداز مجوزها/ ورود خودروها طی 2 ماه آینده بعید است

پنج تهدید «نسخه دولتی» واردات خودرو | تجربه «مورانو» تکرار می‌شود؟

خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی!/ اقتصادی‌ها لوکس می‌شوند؟

قیمت خودرو سه‌نرخی می‌شود

واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد

تحریم واردات خودروی فرانسوی به ایران، بازار خود را با مشکل روبرو می کند؟

تحریم خودروسازان فرانسوی؛ پاس گل وزارت صمت به چینی‌ها

تکلیف وزارت صمت با خودش مشخص نیست

ایرانی‌ها رنگ کدام خودروهای خارجی را نخواهند دید؟

ادامه ریزش برندهای وارداتی خودرو؟

پیشنهاد عجیب یک خودروساز مطرح | به این دلیل اتومبیل نو نخرید!

بخشنامه جدید مالیاتی برای لوکس سواران | نحوه رسیدگی به اعتراض مالکان اعلام شد

آدرس غلط از رانت خودرویی

واردات این 6 خودرو به ایران استارت خورد | جایگزین رنو مشخص شد

عکس| عجیب و باورنکردنی؛ وقتی پراید هم قیمت یک دوچرخه بود!

خودروهای وارداتی به مزایده گذاشته خواهد شد

رانت‌پاشی از باک خودرو

پیش‌بینی واردات 100 هزار خودرو در سال 1401

سخنگوی وزارت صمت: تعدادی از خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیدند

تولید پنج خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم متوقف شد / برند خودروهای وارداتی مشخص شد

رضایت بالای مشتریان از حذف قرعه‌کشی محصولات سایپا

خودروهای وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا 2022 در راه بازار ایران

حذف خودروی پاک از واردات

وزیر صنعت: یکی از خودروسازها به زودی واگذار می‌شود

اگر دوباره دلار گران شود، قیمت خودرو باز هم بالا می رود

برنده اول واردات خودرو کیست؟/ قیمت پایه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

سایپا مجوز افزایش قیمت گرفت/ کوییک پلاس اتوماتیک 10 میلیون تومان گران شد

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه افتاده است/ ثبات قیمت چه شد؟

نصف خانوارها بدون خودرو

خودروی چینی 500 میلیونی «دیگنیتی پرستیژ» در بورس کالا 2.4 میلیارد تومان معامله شد

با این شرایط قیمت پژو 206 به 500 میلیون تومان هم می‌رسد/ خودروهای مونتاژی به اسم واردات تمام می‌شود

پژو پارس 600 میلیون تومان شد!

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد