پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

آذربایجان غربی روی خط زلزله/سالانه 80 زمین لرزه به وقوع می پیوندد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه – قرار گرفتن 60 درصد از وسعت آذربایجان غربی در محدوده خطر زلزله نشان دهنده لزوم هوشیاری مردم و مسئولان و انجام اقدامات اصولی برای کاهش حجم خسارات در زمان وقوع حادثه است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: سکینه اسمی، بر اساس طرح نقشه پهنه بندی زلزله بیش از 60 درصد آذربایجان غربی در محدوده خطر زلزله قرار دارد و از شهرهای استان 10 شهر سلماس، پیرانشهر، ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین هم اکنون بر روی خط گسل واقع شده اند.
در زمان حاضر بستر وقوع 36 نوع از 40 نوع حادثه و بلایای طبیعی شناسایی شده در آذربایجان غربی فراهم است و مطابق بررسی های انجام شده این در حالی است که 70 درصد از ساختمانهای مسکونی به خصوص در بخش روستایی مقاومت لازم در برابر بلایای طبیعی به خصوص زمین لرزه را ندارند.
کارشناسان امر معقتد هستند استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی، نبود واحدهای تولیدی کافی برای تولید مصالح مورد نیاز در استان، عدم برنامه ریزی مناسب و اصولی مدیریت بحران از عواملی است احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد .
استان با دارا بودن بیش از سه هزار روستا و موقعیت جغرافیایی و کوهستانی می طلبد تا بحث مقاوم سازی و ایمن سازی واحدهای روستایی با حساسیت بیشتری در این مناطق پیگیری شود.
همچنین میزان خطرپذیری استان آذربایجان غربی از نظر احتمال وقوع رانش با تکیه بر شناسایی کلی ویژگی های زمین شناسی و خاک استان و بر اساس مطالعات محدوده وسیعی از زمین های مجاور شهر شوط، جنوب قطور، شمال شرق و غرب شهرستان سلماس ناحیه کوچکی در اطراف نوشین و بخشی از منطقه زیوه، سردشت، بوکان، تکاب و مناطقی از چالدران را در برمی گیرد که بسیار مستعد رانش زمین هستند.

سالیانه 80 مورد زلزله در آذربایجان غربی روی می دهد
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت استان بر اساس پهنه بندی زمین لرزه اظهارداشت: در استان سالیانه به طور متوسط 80 زمین لرزه به بزرگی 3 و بیشتر در مقایس ریشتر اتفاق می افتد.
امیرعباس جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعداد زلزله های وقوع یافته از اول سال تا ابتدای آبان ماه امسال 42 مورد است افزود: از این تعداد 29 زلزله در مقایس 2.5 تا 2.9 ریشتر، 12 مورد بین 3 و 3.9 ریشتر و یک مورد نیز در شهرستان چالدران به بزرگی 4.6 ریشتر است.
وی با بیان اینکه امسال در مجموع 125 زمین لرزه در سطح استان و نیز حریم 50 تا 100 کیلومتری استان بوقوع پیوسته است که نشان دهنده حادثه خیز بودن استان است گفت: این تعداد شامل 42 زمین لرزه در سطح استان، 48 مورد تا حریم 50 کیلومتری و 35 مورد نیز بین 50 تا 100 کیلومتری استان است.
جعفری با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی 727 روستا با جمعیت حدود 200 هزار نفر بر روی خط گسل قرار دارند افزود: آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی در مناطق کوهستانی قرار دارد و با توجه به وجود دو هزار و 854 روستا در این استان می طلبد تا به بحث ایمن سازی با حساسیت بیشتری نگاه شود.

10 شهر آذربایجان غربی بر روی خط گسل واقع شده اند
وی با بیان اینکه بر اساس طرح نقشه پهنه بندی زلزله بیش از 60 درصد وسعت استان در محدوده خطر قرار دارد افزود: از شهرهای استان 10 شهر سلماس، پیرانشهر، ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین هم اکنون بر روی خط گسل واقع شده اند.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص راه های مقابله و پیشگیری از وقوع خسارت های هنگفت در زمان حوادث و بلایای طبیعی افزود: ارائه آموزشهای تخصصی و عمومی به گروههای امداد و نجات و شهروندان، برگزاری مانورهای امداد و نجات برای افزایش آمادگی نیروهای امدادی، جلوگیری از ساخت وسازهای غیر اصولی و غیر مجاز و تجهیز دستگاههای امدادرسان به فناوری های نوین در افزایش ضریب ایمنی و کاهش آثار و خسارتهای ناشی از حوادث بسیار مهم و ضروری است .
وی با اشاره به اینکه با جانمایی خطوط گسل بر روی مناطق مسکونی در استان مشاهده می شود ادامه داد: استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی از عواملی است که احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.
اظهارات مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی معتقد است این استان مرزی دارای سه میلیون و 265 هزار نفر جمعیت است که 34.6 درصد از آن در مناطق روستایی و 65.4 درصد در مناطق شهری سکونت دارند و مقاوم سازی واحدهای روستایی با جدیت در حال پیگیری است.

سالانه 12 هزار واحد روستایی آذربایجان غربی مقاوم سازی می شود
مدیرکل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی در خصوص آخرین وضعیت واحدهای مسکونی روستایی استان گفت: در حال حاضر از 258 هزار و 445 واحد مسکونی روستایی در استان بیش از 181 هزار و 297 هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان غربی نیازمند مقاوم سازی است که 70 درصد واحدهای روستایی را شامل می شود.
محمود بدلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زلزله خیز بودن استان و ضرورت مقاوم سازی واحدهای روستایی عنوان کرد: طرح مقاوم سازی خانه های روستایی برای 86 هزار واحد مسکونی آذربایجان غربی تدوین شده است.
وی با تاکید بر اینکه این طرح در همه روستاهای آذربایجان غربی تهیه شده و سالانه 12 هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی می شود اضافه کرد: ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است.
بدلی در خصوص تهسیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان عنوان کرد: کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و همه روستاییان می توانند از این تسهیلات تا سقف 200 و 180 میلیون ریال بهره مند شوند .
وی با بیان اینکه این تسهیلات در روستاهای مرزی 200 میلیون ریال در نظر گرفته شده که 20 میلیون ریال بیشتر از دیگر روستاهاست گفت: تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در دیگر روستاهای آذربایجان غربی نیز به میزان 180 میلیون ریال پرداخت می شود و مدت بازپرداخت آن نیز 15 سال در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/103867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود