پیام آذری

آخرين مطالب

ماجراي به بن‌بست‌رسيدن يک خانه‌قاجاري

رضايت به مرگ تدريجي خانه تاريخي «کلکته‌چي»/ مرمت در اولويت نيست مقالات

  بزرگنمايي:

آذري آنلاين - تبريز - پس از گذشت مدت‌ها از تملک خانه تاريخي «کلکته‌چي» توسط شهرداري تبريز، شهردار منطقه 8 تبريز مي‌گويد: بر اساس بررسي‌هاي کارشناسانه‌، اين خانه قابليت مرمت ندارد.

درحالي «سميرا کلکته‌چي» عکس‌هايي از خانه اجدادي‌اش براي ما نشان مي‌دهد که حال خودش وخيم‌تر از حال عکس‌هايي است که در گوشي همراهش ديده مي‌شوند. عکس‌هايي که انگشتت را هرکجاي آن‌ها بگذاري، به عمق فاجعه پي مي‌بري.
خانه‌اي قديمي در عکس‌ها ديده مي‌شود که به راحتي مي‌توان اسمش را خرابه گذاشت! زوم‌کردن روي عکس‌ها چيزي جز بزرگ‌تر شدن اندوه، عايدمان نمي‌کند. خانه تاريخي «کلکته‌چي» مثل پيرمردي آرام، در متن شهر، به حاشيه رفته است.
خانه‌ تاريخي کلکته‌چي که از دوران قاجار به يادگار مانده، از يادها رفته بود؛ مثل صدها خانه ديگري که زمان، آن‌ها را از دور خارج مي‌کند. اما وقتي که خانواده کلکته‌چي اقدام به رسانه‌اي کردن چنين داشته تاريخي و معماري کردند، توجهات زيادي به اين خانه جلب شد تا مثل خانه‌هاي ديگر تاريخي تبريز همچون خانه مشروطه، خانه اميرنظام گروسي، خانه شهريار و...، به تملک يک دستگاه درآمده، مرمت شده، و در اختيار آيندگان گذاشته شود. خوشبختانه يکي از خانه‌هاي کلکته‌چي که در خيابان «تربيت» واقع است، حال بهتري پيدا کرد اما همتاي اين خانه در «راسته‌کوچه» روز به روز به سوي خرابي مي‌رود.

مرمتي شامل حال خانه ثبت‌ملي‌شده نمي‌شود
سميرا کلکته‌چي که از اعضاي خانواده اصيل و ريشه‌دار کلکته‌چي هست، عهده‌دار انجام کارهاي فرهنگي و رسانه‌اي خانواده شده است. او مي‌گويد از سال 94 براي احيا و مرمت خانه کلکلته‌چي که واقع در خيابان راسته‌کوچه تبريز است، تلاش مي‌کنند.
او در گفتگو با خبرنگار مهر همچنين بيان مي‌کند: اين خانه مدت‌ها پيش به تملک شهرداري منطقه 8 درآمد و قول دادند که مرمت آن را در اولويت کارهايشان قرار دهند اما چيزي که ما پس از گذشت چندين مدت مي‌بينيم، ناقض تمام وعده‌هاست.
کلکته‌چي همچنين از ثبت ملي شدن اين خانه در دوماه اخير خبر مي‌دهد و آن را دليلي محکم‌تر براي مرمت و بازسازي اين خانه تاريخي عنوان مي‌کند.
اين عضو از خانواده کلکته‌چي مي‌گويد زماني که شهردار منطقه 8 تبريز، علي مدبر بود، حداقل چند داربست اطراف خانه زده بودند که نمادي از مرمت به شمار مي‌آمد اما حالا همان‌ها را هم نمي‌بينيم.
علي مدبر، شهردار سابق منطقه 8 تبريز زماني که وضع وخيم خانه‌هاي تاريخي کلکته‌چي رسانه‌اي شده بود، در گفتگوهاي مختلف بر ارزش و تاريخ اين خانه تاکيد کرده بود.

روزهاي آتي يا سال‌هاي آتي؟!
او گفته بود: متاسفانه اين خانه تاريخي بدليل عدم رسيدگي در آستانه تخريب کامل بود و بر همين اساس شهرداري منطقه هشت تبريز با توجه به رسالت خود در حفظ و صيانت از بافت تاريخي کلان‌شهر تبريز، پس از پيگيري هاي مکرّر موفق به تملک و در واقع نجات اين مجموعه با ارزش از مرگ تدريجي شد.
در ادامه سخنان شهردار سابق منطقه تاريخي و فرهنگي تبريز آمده است: اين پروژه در چند فاز مرمت استحکامي، تکميلي و در نهايت معاصرسازي و تجديد کاربري انجام خواهد پذيرفت که پيش‌بيني مي شود در روزهاي آتي عملياتي شود.
اين ادعاها به سال 94 بازمي‌گردد و اکنون پس از گذشت نزديک به دوسال، خانه‌ کلکته‌چي که در منطقه «تربيت» تبريز بود تاحدودي مرمت و احيا شده اما عمر خانه‌اي که در «راسته‌کوچه» قرار داد، به بن‌بست مي‌رسد.

تازه فهميده‌ايم اين خانه قابليت مرمت ندارد
سميرا کلته‌چي در بخش ديگري از سخنانش نگراني شديد خود را از وضع خانه بروز داده و عنوان مي‌کند: نه‌تنها من يا خانواده من، بلکه بايد تمام مسئولان و شهروندان تبريز نسبت به اين مسائل حساس و پيگير باشند.
او همچنين با ابراز پشيماني از اينکه خانه کلکته‌چي به تملک شهرداري درآمده است، اعلام مي‌کند: آن زمان که بحث تملک مطرح بود، سازمان ميراث فرهنگي نيز جزو مدعيان بود که بنظر مي‌آيد اگر ميراث فرهنگي مالک خانه مي‌شد شاهد وضع بهتري بوديم.
اما محبوب تيزپاز، شهردار کنوني منطقه 8 تبريز، در گفتگوي تلفني با خبرنگار مهر صحبت‌هايي را به ميان مي‌آورد که ادعاهاي قبلي زير سوال مي‌روند. تيزپاز مي‌گويد: بر اساس بررسي‌هاي کارشناسانه‌اي که به تازگي انجام شده، پي برده‌ايم که اين خانه قابليت مرمت را ندارد.
شهردار منطقه 8 تبريز همچنين بيان مي‌کند: بررسي‌ها نشان مي‌دهند هم از لحاظ فني خانه نمي‌تواند مورد مرمت و بازسازي قرار بگيرد و هم براي مرمت، توجيه اقتصادي، اجتماعي و گردشگري لازم را ندارد.

شايد در زماني ديگر...
تبريز در حال حاضر بيش از 600 خانه تاريخي دارد که طبق نظر کارشناسان قدمت بيش‌تر اين خانه‌ها به دوران قاجار برمي‌گيرد که از برجسته‌ترين آن‌ها مي‌توان به خانه اميرنظام گروسي يا همان موزه قاجار اشاره کرد که معماري زيبايي شبيه به خانه تاريخي کلکته‌چي دارد و از سال 1370 به تملک ميراث فرهنگي درآمده است.
شهردار منطقه 8 تبريز درحالي اين خانه را فاقد ارزش‌هاي لازم براي بازسازي مي‌داند که چند مدت پيش و در دوران شهردار قبل با قيمت چشمگيري صاحبان واقعي خانه را به فروش آن به شهرداري راضي کرده بودند. تيزپاز همچنين مي‌گويد: ما معمولا خانه‌هاي تاريخي را اولويت‌بندي کرده و بر اساس آن اولويت‌ها اقدام به مرمت و بازسازي مي‌کنيم.
او در ادامه ابراز مي‌کند: طبق بررسي‌هايي که کارشناسان ميراث فرهنگي انجام داده‌اند، در حال حاضر ما اين خانه را از اولويت احيا و بازسازي خارج کرديم. شايد در زمان ديگري تصميم به مرمت آن گرفتيم.

اين نتايج زماني مطرح مي‌شوند که چيزي نمانده دست اين خانه از تبريز و دست تبريز و تاريخش از آن کوتاه شود. موضوع، مثل اين مي‌ماند که در يک درمانگاه به دليل تشخيص پزشکاني که نام و نشاني از آن‌ها نيست، دستگاه تنفس بيماري که هنوز جان دارد، از کار انداخته شود.
شهر در انتظار يک رويدار تاريخي به نام تبريز 2018 است. به گفته مسئولان استاني و کشوري، عنوان پايتختي گردشگري کشورهاي اسلامي پس از تبريز، 57 سال ديگر به ايران بازخواهد گشت و اين‌ها بيانگر اهميت موضوع هستند.
مسئولان شهرداري بارها در جلسات مختلف تاکيد کرده‌اند که توريستي که از آن سوي دنيا به تبريز مي‌آيد، بخاطر مراکز تفريحي يا ساختمان‌هاي مدرن و تجاري آن نيست، بلکه بخاطر هويت تاريخي و فرهنگي، اين شهر مورد توجه گردشگران قرار مي‌گيرد. پس بناهايي همچون 600خانه تاريخي در تبريز، اصلي‌ترين نمادهاي هويت اين شهر به شمار مي‌آيند.
چند روز، چندماه، شايد هم چندسال بيش‌تر تا يک حسرت ملي و تاريخي باقي نمانده است. گاه پنهان کردن واقعيت، دردناک‌تر از دروغ است و گاه رضايت به مرگ، دردناک‌تر از قتل!
عکس‌هاي اختصاصي از: بهبود زارعي

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/10243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش 10 درصدی حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

ممنوعیت کشت برنج در پارس‌آباد مغان

طولانی‌‎ترین دوچرخه هوایی روی آب کشور در شورابیل راه‌اندازی می‌شود

1350 گواهی سلامت ورزشکاران در اردبیل صادر شده است

اجرای عملیات زیرسازی در منشعبات خیابان حکیم نظامی منطقه دو

11 مصدوم در تصادف محور نقده_ مهاباد

دیدار استاندار آذربایجان‌غربی با فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا

تجدید میثاق با آرمان های شهدادر سلماس

حذف پیچ های خطرناک جاده جلفا به سیه‌رود

لحظه تلخ و دردناک از پایان زندگی یک زن تُرک

انتخابات هیات بدنسازی و پرورش اندام آذربایجان شرقی تجدید می شود

روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

واژگونی کامیونت در محور خوی به چایپاره

کلنگ ساخت سالن ورزشی سردار شهیدزاهدی ارومیه به زمین‌ زده شد

وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است

رژه اقتدار نیروهای مسلح در ارومیه

افزایش دما در آذربایجان غربی

تشکیل 2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی

کودک خردسال میاندوآبی در کانال آب غرق شد

دادستان مهاباد: پدری که پسر خود را آزار داده بود، دستگیر شد

طرح رایگان فلورایدتراپی دانش‌آموزان در مراغه

تراکتور در کمین ستاره ملی‌پوش پرسپولیس

توضیحات پلیس درباره فیلم دستگیری بانوی تبریزی

پیش‌بینی بارش برف در ارتفاعات آذربایجان‌شرقی

بهره‌برداری از 60 کیلومتر بزرگراه در محور پارس‌آباد به مشگین‌شهر تا 2 سال آتی

تداوم عملیات ساخت پل جدید انجیرلو در محور بیله‌سوار به گرمی

راه‌اندازی طولانی‌‎ترین دوچرخه هوایی روی آب کشور در شورابیل

اردوی آمادگی تیم ملی گلبال در اردبیل

دمای هوای اردبیل افزایش می‌یابد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

تساوی نماینده فوتبال اردبیل در لیگ دسته 2 فوتبال

تساوی نماینده فوتبال اردبیل در لیگ دسته 2

کشت برنج در پارس آباد مغان ممنوع شد

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

قانون عدم الزام بیمه مجدد شاغلین فصلی در استان اردبیل قابل اجرا است

ممنوعیت کشت برنج در پارس آباد مغان

راه اندازی مدرسه اوتیسم در اردبیل

پرداخت 73 درصد تسهیلات اشتغالزایی مددجویان در اردبیل

برگزاری جشنواره ملی ورزشی و بازی‌های بومی محلی جام بلند همتان در تکاب

60 هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است

پربازدیدهای خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته

مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی محور مهاباد- سردشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در 30 فروردین

افزایش تدریجی دما در آذربایجان غربی در روزهای آتی

11 مصدوم در تصادف محور نقده _مهاباد

تردد بیش از 100 هزار نفر مسافر ازپایانه مرز رازی خوی

برگزاری رویداد بهار هنر انقلاب در آذرشهر