پیام آذری

آخرين مطالب

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل:

الگوی توسعه اردبیل صنایع دانش‌بنیان است/بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در تدوین سند آمایش اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری -
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: در نظریه پایه توسعه استان الگوی اساسی توجه به صنایع دانش‌بنیان و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
داود شایقی در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: ما با دعوت از مشاور تهیه سند آمایش به کارگروه استانی آمایش سعی کردیم تا به صورت دقیق در جریان روند کارها قرار گیریم تا نظرات و دیدگاه‌های آنها را در ارتباط با تعامل و همکاری با مدیران دستگاه‌های اجرایی، کارشناسان و نخبگان بدانیم.
وی خاطرنشان کرد: مشاور در تهیه سند آمایش استان با جمع‌بندی نظرات و الگوهای سایر استان‌ها سعی می‌کند تا به شکل شاخص و برجسته کارها را به پیش برد که در این زمینه مشاور در کنار الگوی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان سعی می‌کند با توجه به تجاربی که در تهیه سند آمایش سایر استان‌ها نظیر بوشهر، کرمانشاه و سطح ملی دارد در بهترین شرایط کارها را در یک ساختار مناسب به پیش برد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: مشاور سعی کرده علاوه بر بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسان ملی از مشاوران بومی و استانی نیز در بخش‌های گردشگری، توسعه کشاورزی و مدل‌های ارائه شده در بخش صنعتی استفاده کند که در این زمینه به نظر می‌رسد مسایل و موضوعات زیست‌محیطی و منابع طبیعی بیش از گذشته مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است.
شایقی با بیان اینکه در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، ساختار جمعیتی، موضوع سکونتگاه‌ها و بهره‌گیری از دانش بومی و نیروهای انسانی فنی کارها با یک هماهنگی مناسب در حال پیگیری است، افزود: برخلاف برنامه‌های گذشته در تهیه سند آمایش فعلی استان یک افق واقع‌بینانه در توسعه استان و جلب مشارکت فراگیر به ویژه فعالان و نخبگان اجتماعی مدنظر قرار گرفته و ما قادر هستیم در مسیر ارائه این الگوها به سمتی حرکت کنیم تا اختلاف‌نظرها و نارسائی‌ها به حداقل رسیده و یک شرایط مناسبی را در تدوین این سند شاهد باشیم.
وی با قدردانی از مشارکت نخبگان و کارشناسان بومی و محلی در تدوین این سند بیام کرد: با یک اجماع نسبی سعی کردیم تا اختلافات کنار گذاشته شده و از ظرفیت شبکه‌های نخبگان و مشارکت بالای آنها بهترین استفاده را بکنیم تا آمایش کنونی برخلاف دوره‌های قبل با یک شرایط بهتر و همگرایی مطلوب‌تر به انجام برسد.
80 درصد اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در ادامه به تمرکز در تدوین سند آمایش برای کسب اطلاعات دقیق از ساختار جدید توسعه استان اردبیل و مطالعات در باب تاریخ ثروت و کارآفرینی در این استان افزود: براساس برنامه ششم توسعه و افق 1404 با یک تحلیل درست سعی می‌کنیم کارها را به نحوی به پیش بریم تا در هر سه مرحله تحلیل وضعیت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و آینده‌نگاری بتوانیم به شکل مطلوب و مناسب عمل کنیم.
شایقی گفت: از اردیبهشت ماه جمع‌‌آوری اطلاعات با همکاری فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در هر 10 شهرستان استان اردبیل شروع شده و تیم‌های حاضر در تهیه این سند با حضور در کمیته‌های شهرستانی سعی کردند اطلاعات هر شهرستان را احصاء تا نسبت به یکپارچه‌سازی این اطلاعات مکانی و تحلیل آنها اقدام کنند.
وی با بیان اینکه 80 درصد این اطلاعات جمع‌آوری شده و در حال بروزرسانی نقشه‌ها و عکس‌برداری‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: ما علاوه بر بهره‌گیری از توان شبکه نخبگان استان سعی می‌کنیم در جلسات و مصاحبه‌هایی که با نخبگان دانشگاهی داریم تحلیل‌های خود را به سرانجام برسانیم که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های دقیقی نیز در حال انجام است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اظهار کرد: الگوی توسعه استان اردبیل که بر محور کشاورزی، گردشگری و صنعت تعریف شده براساس تحلیل وضعیت موجود و مطالعات تفصیلی برمدار توجه به صنایع دانش‌بنیان و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی تعریف شده و ما به شدت نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و مدیریت منابع در این حوزه هستیم.
شایقی توجه به صیانت از منابع طبیعی به ویژه آب و خاک را یادآور شد و تصریح کرد: ما در استان اردبیل در توسعه خدمات گردشگری بر مدار سلامت‌محوری، اکتشاف معادن به ویژه انرژی‌های نو، ایجاد صنایع دانش‌بنیان، صنایع تکمیلی محصولات ارگانیک، بوم‌گردی و توسعه خدمات گردشگری سلامت برای استان برنامه‌ریزی‌های دقیقی را انجام دادیم تا به اهداف موردنظر در توسعه استان دست پیدا کنیم.
وی افزود: در سند آمایش و در ارتباط با توسعه صادرات استان علاوه بر ظرفیت کشور آذربایجان بازارهای متنوع آسیای میانه و روسیه به عنوان یک کریدور قابل اطمینان مورد توجه قرار گرفته تا این محور توسعه استان اردبیل نیز مورد دقت و توجه نظر قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ادامه داد: علاوه بر آذربایجان برای توسعه صادرات این استان به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه، گرجستان و نخجوان ما در سند آمایش برنامه‌هایی را در نظر گرفتیم تا بخش صادراتی استان نیز تقویت شود.
شایقی ضرورت توجه به استان‌های همسایه را در مسیر توسعه استان به عنوان مکمل به همراه تقویت خوشه‌های صنعتی به نیت توجه به زنجیره ارزش محصولات تولیدی و صادراتی در حوزه صنایع غذایی، صنایع دستی و همچنین بسته‌بندی عسل و محصولات دامی یادآور شد و گفت: در سند آمایش استان و درصدد رفع مهمترین چالش استان به عنوان تک‌محصولات صادراتی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا تاب‌آوری اقتصادی استان با توجه به شرایط و برنامه‌ریزی‌های انجام شده ارتقا یابد.
وی اظهار کرد: در این سند راه درمانی برای عدم تعادل جمعیتی شهرستان‌ها به ویژه جلوگیری از مهاجرت روستائیان و شهرنشینان را به سایر مناطق کشور پیش‌بینی کردیم که در این زمینه اشتغال مولد روستاها و شهرهای کوچک در کنار تجمیع صنایع کارآمد مورد توجه قرار گرفته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/102325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود