پیام آذری

آخرين مطالب

/گزارش/

چگونه کالای ایرانی را نجات دهیم؟ اقتصادي

چگونه کالای ایرانی را نجات دهیم؟

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ادویه هندی تا پوشاک ترک، کفش ایتالیایی، لوازم خانگی چینی، تلفن‌های همراه چینی و آمریکایی، ادکلن فرانسوی و سایر برند‌های خارجی یکی پس از دیگری همچون ویروس درحال گسترش در سطح زندگی ما بوده و در گوشه به گوشه خانه‌مان جا خوش کرده‌اند .
چه کسی فکر می‌کرد با وجود ارزش و قدمت چندین ساله کفش تبریز، امروز کفش‌های ترک و ایتالیایی وارد بازار شوند و تا این سطح برای خود مشتری جذب کنند؟ نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، نوید بخش توجه به یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش اقتصاد ایران و توسعه و رونق اشتغال بود. پس از این نامگذاری مسئولان و کارشناسان مطرح کردند که خرید کالای ایرانی مستلزم تولید اجناس با کیفیت است؛ اما آیا واقعا با گذشت هفت ماه از سال 97 شعار امسال محقق شده است؟ 
آماربیکاری استان نشان دهنده عدم رونق کافی تولید داخل و نا امیدی نسبت به رغبت مردم برای مصرف کالای ایرانی بوده و همچنان بیانگر جولان کالاهای خارجی وارداتی است؛ حال کجای کار ایراد دارد که نمی‌شود روزگار به کام تولید داخلی باشد؟
باید و نباید های خرید کالای ایرانی
"علی میرزالو" - یک قطعه ساز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: اگر مردم به کالاهای داخلی رغبت نشان ندهند، حجم تولید کاهش یافته و هزینه‌‌ها افزایش می‌یابد که ضمن سلب اشتغال از هزاران نفر، عوامل خطرناکی نیز دامن گیر جامعه می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: طی هشت سال گذشته، شعار سالجاری در خصوص اقتصاد مقاومتی بوده، با این حال تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی در حد شعار بافی مانده است.
وی با بیان این‌که بهترین راهکار برای عبور از این بحران اقتصادی، حمایت از تولیدات داخلی است، اضافه می‌کند: اگر بتوانیم در راستای پابرجا ماندن صنایع تلاش کنیم، می‌توان ثباتی را در اشتغال ایجاد کرد. 
وی با بیان این‌که اکنون از تمامی جوانب برای تولیدکنندگان فشارهایی وارد‌ شده و مواد اولیه و ماشین آلات نیز دچار مشکلاتی هستند، می‌گوید: بهترین راه حل برای مقابله با این موضوع پیداکردن جایگزین برای کالاهای وارداتی خارجی است؛ از این رو انتظار می‌رود تا سازمان‌های حمایتی و کارخانه‌های بالادست در این برهه، از بخش خصوصی حمایت کنند. 
وی تصریح می‌کند: در صورتی‌که مردم به کالای داخلی عرق ملی داشته و حمایت‌های لازم را انجام دهند، ظرفیت تولید 50 درصد افزایش یافته و برای بیش از 100 ها نفر اشتغال در واحدهای کوچک ایجاد می‌شود. 
میرزالو با بیان این‌که تولید محصولات باکیفیت در گرو مواد اولیه باکیفیت است، خاطرنشان می‌کند: لازمه تولید محصولات باکیفیت تکنولوژی بالا، مواد اولیه باکیفیت و دانش روز است. 
"علیرضا جباریان فام" تولیدکننده کفش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که برای حمایت از کارگر ایرانی باید کالای ایرانی مصرف کنیم، اظهار می‌‍کند: اگر مردم کالای ایرانی نگیرند، کارخانه‌ها روز به روز کوچک تر شده و نیروی کار نیز کاهش می یابد و بیکاری در جامعه بیداد می‌کند.
وی با اشاره به ضرورت توجه به ذائقه ایرانیان در اجناس تولید شده، ادامه می‌دهد: مردم به علت کیفیت، رنگ بندی و تنوع به کالاهای خارجی رغبت نشان می‌دهند؛ متاسفانه تولیدکنندگان ایرانی این عناصر را در اجناس خود لحاظ نمی‌کنند. 
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز می‌گوید: محصولات ایرانی از لحاظ کیفیت در جایگاه مناسبی قرار گرفته‌اند؛ ولی از لحاظ رنگبندی محصول نمی‌توانیم خود را با علم دنیا بروز کرده و رقابت کنیم؛ البته پس از سال 94 با تشکیل کمپین خرید کفش ایرانی در تبریز، این مشکل به نحوی برطرف شده است. 
وی عنوان می‌کند: پس از راه اندازی این کمپین، تولیدکنندگان کفش تبریز آموزش‌های طراحی بروز جهانی را سپری کرده و از مد روز در تولیدات خود استفاده‌ می کنند. 
جباریان فام با اشاره به افزایش صادرات کفش به دنبال افزایش نرخ ارز،خاطرنشان می‌کند: کل صادرات آذربایجان شرقی در سال 96، بیش از 50 میلیون دلار بوده که در سالجاری نیز افزایش چشمگیری یافته است.
عوامل تحقق حمایت از کالای ایرانی تولید با کیفیت است
"محمدحسن نژاد" - عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان این‌که رشد اقتصادی در گرو مصرف کالای داخلی است، اظهار می کند: توسعه اقتصادی یعنی ارزش نهایی کالا و خدمات تولید شده در یک کشور؛ اگر ارزش نهایی کالا نسبت به سال گذشته بیشتر باشد، رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد. 
وی ادامه می دهد: در دیدگاه اقتصادی عاقل کسی است که بین کیفیت و قیمت کالا تعادل برقرار کرده و تابع مطلوبیت را مقایسه کرده و سپس اقدام به خرید کند .
وی با اشاره به راهکارهای گرایش مردم به کالاهای داخلی، عنوان می‌کند: برای روی آوردن به مصرف کالاهای داخلی علاوه بر مبارزه با کالاهای وارداتی و قاچاق، کیفیت( دوام) و قیمت و ظاهر شیک منجر می‌شود تا برای کالا تقاضا وجود داشته باشد، مادامی که کالای داخلی از این دو عنصر برخوردار نباشد، نمی‌تواند با کالای خارجی رقابت کند .
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس خاطرنشان می‌کند: بسیاری از افراد و خانواده‌ها استفاده از کالای خارجی را برای خود امتیاز می‌دانند؛ درصورتی‌که کالای داخلی از کیفیت بالا و قیمت مناسب و زیبایی ظاهری برخوردار باشد با تولیدات خارجی رقابت می‌کند و رغبت مردم به استفاده از آن‌ها بیشتر خواهد شد .
وی با بیان این‌که متاسفانه پشت تریبون از تمدن ایران اسلامی حرف می‌زنیم ولی کالای خارجی مصرف می‌کنیم، ادامه می‌دهد: برخی افراد پشت تریبون، علاوه بر این‌که تمایل زیادی بر استفاده از کالای غیر ایرانی دارند و حتی در صحبت های روزمره خود نیز از واژه‌های غیرفارسی استفاده می‌کنند، دم از لزوم استفاده از کالای ایرانی می زنند؛ وقتی مربی فوتبال لباس خارجی و اتومبیل خارجی استفاده می‌کند نوجوانانی که او را الگو قرار داده‌اند، می خواهند زندگی مشابه او داشته باشند.
حسن نژاد تصریح می‌کند: متاسفانه ما آن‌قدر از برندهای خارجی تعریف کرده‌ایم که برخی مردم بر این باورهستند که کالای ایرانی از هر لحاظ غیراستاندارد است و حتی برای کالای خارجی تقلبی نیز رغبت نشان می‌دهند.
وی با بیان این‌که رسانه ها باید با فرهنگ سازی، تفکر نادرست رواج یافته مبنی بر بهتر بودن کالای خارجی در بین مردم را تغییر دهند، اظهار می‌کند: باید فرهنگ سازی در عرصه کالای ایرانی به وسیله رسانه‌ها انجام گیرد و حتی گروه‌های مرجع نیز مصرف کننده را به سمت خرید کالای ایرانی سوق دهیم. 
حسن نژاد در پایان سخنان خود با تاکید بر این‌که متاسفانه فقط در راستای آموزش کسب و کارهای کوچک و متوسط تلاش کرده و در برندسازی کالای ایرانی با چالش‌هایی مواجه هستیم، می‌گوید: رمز شکوفایی و پیشرفت کشورهای توسعه یافته در پشتیبانی مردم از تولیدات داخلی است؛ به عنوان مثال مک دونالد دارای چندین شعبه بوده و در دنیا حرف اول را می‌زند، در حالی در تبریز انواع مختلفی از واحدهای تولیدی کفش وجود دارد که این واحدها باید به کارخانه بزرگی تبدیل شده و برند یکسانی داشته باشند.
اولین گام حمایت از کالای ایرانی مقابله با قاچاق است
" محمدعلی صدیقی" عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که حجم کالای قاچاق در کشورسالانه حدود 25 میلیارد دلار است، اظهار می‌کند: همواره تولید و صنعت آذربایجان شرقی به دلیل همسایگی با پنج کشور مختلف، از کالای قاچاق بیشترین خسارت را می‌بیند؛ بنابراین مطلوب‌ترین راهکار برای حمایت از تولیدات بومی و داخلی مبارزه قدرتمندانه با کالای قاچاق است که دولت باید جهت مبارزه با این موضوع ورود پیدا کند.
او ادامه می‌دهد: عده‌ای براین باور هستند که در صورتی‌که اجناس مرغوب، خارجی است، چرا به سراغ کالای داخلی برویم؟ پاسخ این است که در کنار ارزشمندی هویت ملی و تقویت روحیه خودکفایی، مهمترین اثر مصرف کالای داخلی رفع بیکاری و ایجاد اشتغال است.
وی با اشاره به این‌که معادل هر هزار دلار کالای مصرف شده در کشور، یک اشتغال ایجاد می‌شود، می‌افزاید: تا زمانی که از کانال دولتی و مردمی بر اهمیت موضوع حمایت از کالای ایرانی واقف نشویم، مصرف گرایی ناصحیح در کشور رواج پیدا می‌کند؛ از این رو باید رسانه‌ها به عنوان رکن چهار توسعه رویکرد خود را نسبت به تبلیغ کالای ایرانی تغییر دهند.
صدیقی معتقد است که اقدامات عملی دولت در تحقق شعار امسال چندان اثربخش نبوده است و عمل به اقتصاد مقاومتی فقط در حد شعار مانده است.
وی خاطرنشان می‌کند: دولت باید مانع ورود کالاهای غیراساسی و غیر ضروری مانند لوازم زینتی، آرایشی و ... به کشور می‌شد و از واردات کالاهای بی کیفیت خارجی و همچنین کالاهایی که مشابه داخلی دارند، جلوگیری می‌کرد؛ چراکه این نوع کالاها کمر تولید داخلی را خم کرده است.
اجناس را متناسب با ذائقه بازار هدف تولید کنیم
عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به ظرفیت‌های موجود در آذربایجان شرقی، می‌گوید: صنایع غذایی و شکلات این استان در کل دنیا حرف اول را می‌زند؛ به طوری‌که برای 25 کشور مختلف دنیا و حتی ترکیه و آلمان که مرکز شکلات هستند نیز صادر می‌شود؛ ولی به علت برخی مشکلات نگرشی و سیستمی در تولید، نمی‌ توانیم براساس سلیقه مشتری جنس خود را تولید کنیم.
او اضافه می‌کند: برخی محصولات ایرانی از کیفیت و قیمت مناسب برخوردارند، ولی علت این‌که مشتری کمتری نسبت به برندهای خارجی دارند، این است که ابتدا جنس خود را تولید کرده سپس بازار هدف برای اجناس تعریف می‌کنیم؛ در حالی که باید در تولیدات خود ذائقه بازار هدف را لحاظ کنیم.
تفکری در ذهن مردم ایجاد کرده‌ایم که کالای خارجی کفایت می‌کند
صدیقی متذکر می‌شود: حمایت از کالای ایرانی نیازمند جلب اعتماد عمومی است، از سویی نیز دولت باید رفع مشکلات تولیدکنندگان، حمایت از تکنولوژی و بازاریابی کنسولی را در اولویت کاری خود قرار دهد تا تولیدکنندگان نیز بتوانند به راحتی مواد اولیه خود را خریده و کیفیت و بسته بندی آن تلاش کند. 
"موسی نیرومند"، یک جامعه شناس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امروزه گرایش به مصرف کالای خارجی به فرهنگ و سبک زندگی مردم تبدیل شده است، اظهار می‌کند: این گرایش زمینه تاریخی داشته و برگرفته از چندین سال پیش است، بر این اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی سالیان سال بر موضوع حمایت از کالای ایرانی تاکید کردند.
وی می افزاید: فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید از دوران مدرسه به دانش آموزان تعلیم داده شود تا با افزایش دانش، اطلاع دانش‌آموزان از هویت فرهنگی و منافع ملی افزایش یابد، در حالی‌که بسیاری از لوازم التحریرهای دانش‌آموزان ایرانی از خارج وارد می‌شود و کودک از دوران ابتدایی شکل‌گیری شخصیت خود، می‌آموزد که از کالای خارجی استفاده کند.
نیرومند تصریح می‌کند: در رادیو و تلویزیون باید محدودیت‌های بیشتری برای تبلیغات کالاهای خارجی اتخاذ شود تا جوانان ایرانی از مشکلات همراه این موضوع اطلاع داشته باشند.
تبلیغ کالاهای خارجی در سطح شهر قابل مشاهده است
وی متذکر می‌شود: اقداماتی که در راستای حمایت از کالای ایرانی از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام گرفته است، کافی نبوده و در حوزه تبلیغات نیز ضعیف و گاهی به صورت معکوس عمل کرده‌ایم. این موضوع در تبلیغات صدا و سیما و بیلبوردهای تبلیغات شهری به خوبی قابل مشاهده است.
این جامعه شناس عنوان می‌کند: باید سطح خودباوری را افزایش داده و برای تولیدات خود افتخار کنیم؛ چراکه با داشتن این‌گونه خصوصیات تمایل به سمت مصرف کالاهای داخلی بیشتر می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند: تغییر تفکر مردم به سمت کالای داخلی در کوتاه مدت ممکن نیست و باید به تدریج و با برنامه‌های جهادی این تفکرات تغییر یابد؛ چرا که استفاده از کالای خارجی به باورها و عادت هایمان تبدیل شده است و شکستن عادت یک جامعه باید از طریق رسانه‌های ملی و مطبوعات انجام گیرد.
رغبت به کالاهای خارجی زمینه روانی دارد
نیرومند بیان می‌کند: همچنین یکی دیگر از دلایلی که عده‌ای به کالاهای خارجی بیشتر رغبت نشان می‌ دهد، زمینه روانی و نمایشی دارد که نمایش رقابت در این زمینه ایجاد شده است؛ چراکه انسان خود را براساس قضاوت‌های اجتماعی تنظیم می کنند.
وی ادامه می‌دهد: رغبت به سمت کالاهای خارجی صرفا با هدف ترویج عادت غلط برند بازی و یا تقلید از زندگی های به اصطلاح لاکچری و تغییر ذائقه انجام می‌گیرد که به یک سبک زندگی غربی تبدیل شده است.
این جامعه شناس می‌گوید: کیفیت، خلاقیت و پویایی در تولیدات داخلی را باید سر لوحه کار خود قرار دهیم؛ از سویی باید تولیدات ما مبتنی با دانش و بینش باشد تا شاهد افزایش صادرات در این زمینه باشیم.
براساس این گزارش، امروزه با توجه به تغییر در شرایط بین المللی و اعمال تحریم‌های ناعادلانه بر ضد ملت ایران، اگر ایرانی‌ها "شعار کالای ایرانی را بخر" را عملی کنند، تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا اثرگذاری خود را از دست می‌دهد .
گزارش از آیتک اسماعیل زاده- خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

قیمت خودرو‌های خارجی در بازار تهران

دستگاه‌های اجرایی موظف به پایبندی به تعهدات خود در طرح کارورزی هستند

عملیات احداث واحد کنسانتره نفلین سینیت در کلیبر آغاز شد

ارزش تولیدات معدنی کشور 20 میلیارد دلار است/ آغاز نهضت معدنی از سال آینده

مأموریت لاریجانی درباره بررسی گرانی خودرو

قیمت اقلام مورد نیاز شب عید کاهش می‌یابد

اتحادیه آجیل و خشکبار: قیمت پسته حباب دارد

صنعتگران فرش دستبافت اردبیل نیازمند حمایت هستند

179 طرح کشاورزی بخش خصوصی استان اردبیل به چرخه تولید بازگشت

کشاورزان استان اردبیل تسهیلات امهال وام می گیرند

تولید کننده مهابادی به عنوان کارآفرین نمونه کشوری انتخاب شد

کشاورزی در آذربایجان غربی تعطیلی نمی پذیرد

ایستگاه خط آهن بستان آباد هرچه سریع تر تکمیل شود

30 هزار راس دام در ملکان شناسنامه دار شد

تعامل با بخش خصوصی جهت پایدارسازی طرح های قالیبافی مجریان تحت حمایت

وزیر صنعت: قیمت خودرو کاهش می‌یابد

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/12/01

نرخ برخی کالاها در خلخال کاهش یافت

پروژه های منابع طبیعی اردبیل با همکاری بسیج سازندگی اجرا می شود

تعامل با بخش خصوصی جهت پایدارسازی طرح های قالیبافی مجریان تحت حمایت

عملیات اجرایی 2 واحد تولیدی در شهرک صنعتی ارومیه آغاز شد

واحدهای تولیدی بر اساس نیاز بازار کالا راه اندازی شود

100 کشاورز نمونه آذربایجان غربی انتخاب شدند

40 درصد مزارع گندم مهاباد زیر پوشش بیمه قرار گرفت

22 هزارتن عسل در آذربایجان غربی تولید می شود

برخورد جدی با گران‌فروشان و متخلفان بازار گوشت ضروری است

سالانه بیش از 80 هزار تن گوشت مرغ در آذربایجان شرقی تولید می شود

شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر ذبح الاغ!

پنج هکتار از حاشیه رودخانه گرمی چای آزاد سازی می شود

44.8 میلیون تن فرآورده های دامی از مرز بازرگان ترانزیت شد

اسامی 7 محصول وارداتی غیرمجاز در ماکو اعلام شد

آدرس اینترنتی جدید برای جاماندگان بسته حمایتی

1900 تن گوشت در استان اردبیل توزیع شد

30 هکتار از ناحیه صنعتی مشگین شهر به سرمایه گذاران واگذار می شود

لیست بدهکاران بزرگ بانکی در مراغه تهیه شود

نظارت همگانی برای کنترل بازار ضروری است

جلوگیری از خروج یک هزار و 76 راس دام زنده قاچاق از آذربایجان شرقی

کارخانه آهک هیدراته اهر 80 درصد پیشرفت دارد

آغاز فروش فوری خودرو؛ قیمت‌ها نزدیک به نرخ روز!

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/11/30

احتمال تعیین دستمزد کارگران بعد از عید

کشت پاییزه در اردبیل با تاخیر روبرو شد

سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی اردبیل افزایش یافت

لزوم برخورد علنی با گران فروشان حرفه‌ای

اکوسیستم نوآوری به عنوان یکی از هسته‌های کلیدی سند تدبیر توسعه استان پیگیری می‌شود

اطلاعات 810 انبار کالا در مهاباد ثبت شد

مجلس با مسببین گرانی خودرو برخورد می‌کند

اماکن دولتی خالی در خلخال مسکن امید می شود

قیمت مرغ در خلخال 10 هزار ریال کاهش یافت

کمبود آرد نانوایی های آزاد پز اردبیل برطرف می شود