پیام آذری

آخرين مطالب

ظرفیت بی بدیل ماکو برای تبدیل شدن به هاب تجارت منطقه ای اقتصادي

ظرفیت بی بدیل ماکو برای تبدیل شدن به هاب تجارت منطقه ای

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- منطقه آزاد ماکو با توجه به موقعیت استراتژیکی موجود، ظرفیت بی بدیلی برای تبدیل شدن به هاب تجارت منطقه ای دارد تا دروازه صادرات و ترانزیت کالا از ایران به کشورهای مختلف دنیا باشد.
به گزارش ایرنا تلاش برای راه اندازی دهکده لجستیک و بندر خشک، توسعه راه های مواصلاتی و اتصال به کریدورهای شرق ـ غرب و شمال -‌ جنوب، تلاش برای اتصال به شبکه ریلی کشور و توسعه پایانه صادراتی در تبدیل این منطقه به هاب تجارت منطقه ای تاثیرگذار خواهد بود.
راه اندازی دهکده لجستیکی در این منطقه نقش بسزایی در بهبود شرایط کسب و کار، رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی ایفا خواهد کرد زیرا بسیاری از دغدغه های تجارت منطقه ای همچون نگهداری و حمل و نقل کالا‌ و مواد، خدمات پشتیبانی نظیر استراحتگاه، رستوران، جایگاه تأمین سوخت، بانک و بیمه در این منطقه رفع خواهد شد.
اتصال ماکو از طریق کریدور شمال -‌ جنوب و شبکه ریلی به بنادر جنوبی کشور نیز ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد بندر خشک در این منطقه و تبدیل آن به هاب تجارت منطقه ای به شمار می رود که در دستور کار مدیران این سازمان قرار گرفته است.
** ظرفیت سه هزار میلیارد تومانی دهکده لجستیک ماکو برای سرمایه گذاری
مدیر شهرسازی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه راه اندازی دهکده لجستیک نقش مهمی در تسهیل تجارت منطقه ای خواهد داشت، گفت: این دهکده دارای ظرفیت سه هزار میلیارد تومانی جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
آرش صادقیان افزود: ارایه خدمات گمرکی، امکان تردد اتوبوسی در داخل دهکده، ایجاد محوطه‌های پارک خودرو، عرضه خدمات انبارداری و سردخانه ای، تخلیه و بارگیری، راه اندازی مراکز اقامتی و رستوران، امکان سوخت گیری و پمپ بنزین و گازوئیل، عرضه خدمات تعمیرگاهی و کارواش از جمله مزیت های این دهکده خواهد بود.
وی با بیان اینکه این دهکده در زمینی به مساحت 700 هکتار ایجاد می شود، اضافه کرد: برای آماده سازی این دهکده 550 میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.
وی بیان کرد: ایجاد دهکده لجستیکی بر عهده منطقه آزاد ماکو است اما تمامی مراحل تکمیل این دهکده که شامل ساخت و بهره برداری از قسمت های مختلف آن می باشد، توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می شود تا علاوه بر شکوفایی منطقه در ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی نیز گام های مناسبی برداشته شود.
مدیر شهرسازی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: با ایجاد دهکده لجستیک ظرفیت انتقال بار در منطقه آزاد ماکو از چهار میلیون تُن به 10 میلیون تُن در روز و ظرفیت انبارداری نیز از 200 هزار تن به 2 میلیون تن در روز خواهد رسید.
صادقیان با اشاره به درخواست های سرمایه گذاری در دهکده لجستیکی اضافه کرد: سه طرح سرمایه گذاری شامل پایانه صادراتی در زمینی به مساحت 35 هکتار، نوبت دهی امور گمرکی و خدمات رفاهی رانندگان ترانزیتی در زمینی به مساحت 13 هکتار و انبارداری در زمینی به مساحت 15 هکتار در حال اجراست.
وی بیان کرد: در زمینه انباشت و بسته بندی محصولات کشاورزی و پتروشیمی هم متقاضی سرمایه گذاری وجود دارد و توافق های اولیه با آنان نیز انجام شده است.
صادقیان با بیان اینکه دهکده لجستیکی ماکو با هدف ایجاد هاب تجارت منطقه شمالغرب کشور ایجاد می شود، اضافه کرد: مبادلات فعلی ایران و ترکیه در حدود 15 میلیارد دلار بوده و توافق 2 طرف بر مبنای افزایش مبادلات به میزان 30 میلیارد دلار است؛ این دهکده لجستیکی نقش بسزایی در افزایش حجم مبالات 2 کشور و صادرات و ترانزیت کالا از ایران به بازارهای اروپایی داشته باشد.
وی با اشاره به محدودیت های گمرکی در گمرک بازرگان برای تردد و ترخیص کالا نیز افزود: مسوولان گمرک فعالیت های انجام شده در دهکده لجستیکی را مشمول معافیت های تردد گمرکی نمی دانند در حالی که این منطقه محدود بوده و در حصار واقع شده است.
** دهکده لجستیکی با گمرک ایران قراردادی ندارد
مدیرکل گمرک بازرگان با استقبال از ایجاد دهکده لجستیکی در منطقه آزاد ماکو گفت: اصلی ترین مشکل دهکده لجستیک ماکو نداشتن قرارداد با گمرک ایران است تا مشمول معافیت های تردد گمرکی یا مجاز به انجام خدمات گمرکی باشد.
علی معصومی افزود: دهکده لجستیک کد ترانزیتی دارد ولی نمی تواند به صورت مستقل خدمات گمرکی ارائه دهد و باید قراردادی با سازمان گمرک ایران داشته باشند تا بتوان خدمات بهتری در این دهکده عرضه شود.
وی با تاکید بر اینکه همه برای تسهیل تجارت در این منطقه تلاش می کنند، اضافه کرد: روزانه بیش از 800 دستگاه خودرو ترانزیتی از طریق بازرگان تردد می کنند و وجود دهکده لجستیکی مزیتی برای شرکت های ترانزیتی و رانندگان محسوب می شود.
وی با اشاره به صف های طویل خودرویی برای ورود و خروج از مرز نیز گفت: وجود دهکده لجستیک باعث کاهش این صف ها خواهد شد و از طرف دیگر اشتغال زایی خوبی در منطقه ایجاد می کند.
مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: مسافت سه کیلومتری از گمرک بازرگان هم از مشکلات دیگر در مسیر انجام خدمات گمرکی در دهکده لجستیک است زیرا امکان دارد کالایی در این مسیر بدون ارزیابی گمرکی به کشور وارد یا از کشور خارج شود.
معصومی در پایان اظهار امیدواری کرد با توافق مسوولان سازمان منطقه آزاد ماکو و گمرک ایران بتوان خدمات بهتری در این منطقه به تجار و رانندگان خودروهای ترانزیتی برای عبور و مرور از بزرگترین گمرک زمینی کشور فراهم آورد.
به گزارش ایرنا اگرچه نگرانی هایی از کاهش نقش ایران در ترانزیت کالا وجود دارد اما اتصال شبکه راه های کشور به مسیر حمل و نقل بین المللی با ایجاد 10 کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار کیلومتر از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل و نقل برای تقویت این نقش است.
مرز بازرگان که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می رود در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو (در آذربایجان غربی) قرار دارد؛ این گمرک در سال 1305 شمسی راه اندازی شد و تنها مرز 24 ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.
8135/3072





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مدیر جهاد کشاورزی: کشت بهاره نخود دیم در هشترود آغاز شد

ممنوعیت صادرات سیب آذربایجان غربی لغو شد

54 درصد قارچ آذربایجان شرقی در واحدهای کوچک تولید می شود

اقلام اساسی در آذربایجان غربی با قیمتی پایین تر از سایر استان ها به مردم عرضه می شود

تأمین مواد اولیه صنایع غذایی به‌صورت جدی پیگیری می‌شود

اعتبارات پروژه های راه سازی استان اردبیل 2 برابرافزایش یافت

زیرساخت لازم برای رونق ترانزیت در مسیر قدیمی جاده ابریشم فراهم شود

خسارت 1622 میلیارد ریالی سیل به محصولات کشاورزی و دامی استان آذربایجان شرقی

سرمایه گذاری موتور محرکه تولید ملی

خروج از مرز بازرگان 47 درصد کاهش یافت

مشکل تامین نهاده های دامی وجود ندارد

امسال یکهزار طرح تولیدی در آذربایجان شرقی اجرا می شود

بروکراسی در بانک ها به حداقل برسد

پوشش بیمه ای در روستاهای مرزی و محروم استان اردبیل گسترش می یابد

استفاده از تمام اختیارات قانونی برای حل مشکلات تولید

موجودی گندم در آذربایجان شرقی کفاف مصرف 5 ماهه استان را می‌دهد

اشتغال‌زایی برای 25 هزار نفر با رونق تولید در سال جاری

30 خانه ورزش روستایی در آذربایجان غربی ایجاد شد

بیش از 17هزار مسافر خارجی طی ایام نوروز از مرز پلدشت تردد کردند

پنج ماه ذخیره گندم در آذربایجان شرقی موجود است

استاندار: حمایت از تولید در پرداخت تسهیلات خلاصه نمی شود

تحقق رونق تولید نیازمند مشارکت بخش خصوصی است

درآمد فروش کارخانه نئوپان خلخال صرف پروژه های فرهنگی می شود

آبرسانی به قشلاق های عشایری پارس آباد امسال اجرا می شود

220 میلیارد ریال قیر رایگان برای روستاهای استان اردبیل اختصاص یافت

روستای سوها قطب گردشگری استان اردبیل می شود

سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی مشوق های ویژه می گیرند

طرح توسعه 32 روستای نمین تدوین می شود

آغاز تعمیرات اساسی 4 واحد در پالایشگاه تبریز

تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری شرکت ماشین سازی تبریز تصویب شد

انعقاد 104 قرارداد واگذاری زمین در شهرک صنعتی آذربایجان غربی

بنیاد مسکن آذربایجان غربی 19 هزار واحد کشور را بازسازی کرد

87 طرح رونق تولید در منطقه آزاد ماکو عملیاتی می شود

13 خانه خشتی براثر بارش باران در تکاب تخریب شد

50 واحد تولیدی در نقده فعال است

14 هزار مسافر از طریق فرودگاه ماکو جابجا شدند

دوره آموزشی امواج الیوت برای علاقمندان به ورود به بورس

توسعه اقتصادی با تحقق شعار رونق تولید امکان پذیر است

چرای زودهنگام دام ها در مراتع بوکان ممنوع اعلام شد

مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی زمستان 1397 پایان فروردین است

تعمیر اساسی چهار واحد پالایشگاه تبریز آغاز شد

2271 میلیاد تومان سرمایه داخلی در منطقه آزاد ارس جذب شد

1754 فقره پرونده تخلف برای اصناف آذربایجان شرقی تشکیل شد

کشاورزان نگران بازار محصولات گلخانه ای نباشند

افزون بر 10 هزار میلیارد ریال در بورس اردبیل معامله شد

اقدامات نظارتی برای کنترل قیمت مرغ در اردبیل انجام می شود

تولید گندم استان اردبیل به بیش از 500 هزار تن می رسد

بارندگی ها آب رودخانه های نمین را افزایش داد

68 درصد واحدهای تولیدی شهرک صنعتی خلخال فعال هستند

نشست مشترک فرمانداران سه شهرستان منطقه مغان برگزار شد