پیام آذری

آخرين مطالب

ظرفیت بی بدیل ماکو برای تبدیل شدن به هاب تجارت منطقه ای اقتصادي

ظرفیت بی بدیل ماکو برای تبدیل شدن به هاب تجارت منطقه ای

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- منطقه آزاد ماکو با توجه به موقعیت استراتژیکی موجود، ظرفیت بی بدیلی برای تبدیل شدن به هاب تجارت منطقه ای دارد تا دروازه صادرات و ترانزیت کالا از ایران به کشورهای مختلف دنیا باشد.
به گزارش ایرنا تلاش برای راه اندازی دهکده لجستیک و بندر خشک، توسعه راه های مواصلاتی و اتصال به کریدورهای شرق ـ غرب و شمال -‌ جنوب، تلاش برای اتصال به شبکه ریلی کشور و توسعه پایانه صادراتی در تبدیل این منطقه به هاب تجارت منطقه ای تاثیرگذار خواهد بود.
راه اندازی دهکده لجستیکی در این منطقه نقش بسزایی در بهبود شرایط کسب و کار، رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی ایفا خواهد کرد زیرا بسیاری از دغدغه های تجارت منطقه ای همچون نگهداری و حمل و نقل کالا‌ و مواد، خدمات پشتیبانی نظیر استراحتگاه، رستوران، جایگاه تأمین سوخت، بانک و بیمه در این منطقه رفع خواهد شد.
اتصال ماکو از طریق کریدور شمال -‌ جنوب و شبکه ریلی به بنادر جنوبی کشور نیز ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد بندر خشک در این منطقه و تبدیل آن به هاب تجارت منطقه ای به شمار می رود که در دستور کار مدیران این سازمان قرار گرفته است.
** ظرفیت سه هزار میلیارد تومانی دهکده لجستیک ماکو برای سرمایه گذاری
مدیر شهرسازی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه راه اندازی دهکده لجستیک نقش مهمی در تسهیل تجارت منطقه ای خواهد داشت، گفت: این دهکده دارای ظرفیت سه هزار میلیارد تومانی جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
آرش صادقیان افزود: ارایه خدمات گمرکی، امکان تردد اتوبوسی در داخل دهکده، ایجاد محوطه‌های پارک خودرو، عرضه خدمات انبارداری و سردخانه ای، تخلیه و بارگیری، راه اندازی مراکز اقامتی و رستوران، امکان سوخت گیری و پمپ بنزین و گازوئیل، عرضه خدمات تعمیرگاهی و کارواش از جمله مزیت های این دهکده خواهد بود.
وی با بیان اینکه این دهکده در زمینی به مساحت 700 هکتار ایجاد می شود، اضافه کرد: برای آماده سازی این دهکده 550 میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.
وی بیان کرد: ایجاد دهکده لجستیکی بر عهده منطقه آزاد ماکو است اما تمامی مراحل تکمیل این دهکده که شامل ساخت و بهره برداری از قسمت های مختلف آن می باشد، توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می شود تا علاوه بر شکوفایی منطقه در ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی نیز گام های مناسبی برداشته شود.
مدیر شهرسازی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: با ایجاد دهکده لجستیک ظرفیت انتقال بار در منطقه آزاد ماکو از چهار میلیون تُن به 10 میلیون تُن در روز و ظرفیت انبارداری نیز از 200 هزار تن به 2 میلیون تن در روز خواهد رسید.
صادقیان با اشاره به درخواست های سرمایه گذاری در دهکده لجستیکی اضافه کرد: سه طرح سرمایه گذاری شامل پایانه صادراتی در زمینی به مساحت 35 هکتار، نوبت دهی امور گمرکی و خدمات رفاهی رانندگان ترانزیتی در زمینی به مساحت 13 هکتار و انبارداری در زمینی به مساحت 15 هکتار در حال اجراست.
وی بیان کرد: در زمینه انباشت و بسته بندی محصولات کشاورزی و پتروشیمی هم متقاضی سرمایه گذاری وجود دارد و توافق های اولیه با آنان نیز انجام شده است.
صادقیان با بیان اینکه دهکده لجستیکی ماکو با هدف ایجاد هاب تجارت منطقه شمالغرب کشور ایجاد می شود، اضافه کرد: مبادلات فعلی ایران و ترکیه در حدود 15 میلیارد دلار بوده و توافق 2 طرف بر مبنای افزایش مبادلات به میزان 30 میلیارد دلار است؛ این دهکده لجستیکی نقش بسزایی در افزایش حجم مبالات 2 کشور و صادرات و ترانزیت کالا از ایران به بازارهای اروپایی داشته باشد.
وی با اشاره به محدودیت های گمرکی در گمرک بازرگان برای تردد و ترخیص کالا نیز افزود: مسوولان گمرک فعالیت های انجام شده در دهکده لجستیکی را مشمول معافیت های تردد گمرکی نمی دانند در حالی که این منطقه محدود بوده و در حصار واقع شده است.
** دهکده لجستیکی با گمرک ایران قراردادی ندارد
مدیرکل گمرک بازرگان با استقبال از ایجاد دهکده لجستیکی در منطقه آزاد ماکو گفت: اصلی ترین مشکل دهکده لجستیک ماکو نداشتن قرارداد با گمرک ایران است تا مشمول معافیت های تردد گمرکی یا مجاز به انجام خدمات گمرکی باشد.
علی معصومی افزود: دهکده لجستیک کد ترانزیتی دارد ولی نمی تواند به صورت مستقل خدمات گمرکی ارائه دهد و باید قراردادی با سازمان گمرک ایران داشته باشند تا بتوان خدمات بهتری در این دهکده عرضه شود.
وی با تاکید بر اینکه همه برای تسهیل تجارت در این منطقه تلاش می کنند، اضافه کرد: روزانه بیش از 800 دستگاه خودرو ترانزیتی از طریق بازرگان تردد می کنند و وجود دهکده لجستیکی مزیتی برای شرکت های ترانزیتی و رانندگان محسوب می شود.
وی با اشاره به صف های طویل خودرویی برای ورود و خروج از مرز نیز گفت: وجود دهکده لجستیک باعث کاهش این صف ها خواهد شد و از طرف دیگر اشتغال زایی خوبی در منطقه ایجاد می کند.
مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: مسافت سه کیلومتری از گمرک بازرگان هم از مشکلات دیگر در مسیر انجام خدمات گمرکی در دهکده لجستیک است زیرا امکان دارد کالایی در این مسیر بدون ارزیابی گمرکی به کشور وارد یا از کشور خارج شود.
معصومی در پایان اظهار امیدواری کرد با توافق مسوولان سازمان منطقه آزاد ماکو و گمرک ایران بتوان خدمات بهتری در این منطقه به تجار و رانندگان خودروهای ترانزیتی برای عبور و مرور از بزرگترین گمرک زمینی کشور فراهم آورد.
به گزارش ایرنا اگرچه نگرانی هایی از کاهش نقش ایران در ترانزیت کالا وجود دارد اما اتصال شبکه راه های کشور به مسیر حمل و نقل بین المللی با ایجاد 10 کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار کیلومتر از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل و نقل برای تقویت این نقش است.
مرز بازرگان که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می رود در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو (در آذربایجان غربی) قرار دارد؛ این گمرک در سال 1305 شمسی راه اندازی شد و تنها مرز 24 ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.
8135/3072




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اعطای وام 160 میلیونی مسکن به اعضای بنیاد ملی نخبگان

یکهزار و 370 روستای آذربایحان غربی تحت پوشش شبکه اینترنت است

200 کیلوگرم زعفران از مزارع بوکان برداشت می شود

واردات 10 میلیون تن کالای اساسی

افزایش 3 برابری قیمت تجهیزات پزشکی

سطح رواناب ها در استان اردبیل کاهش یافت

بنیاد مسکن اردبیل 2 هزار و 100 واحد در کرمانشاه ساخت

محدودیت اعتبار در توسعه آبیاری تحت فشار مزارع وجود ندارد

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/08/22

22 هزار و 625 خانوار در خلخال از گاز بهره مند شدند

بیله سوار منطقه مستعد کشت زعفران است

سطح زیر کشت چغندر قند در اردبیل 2 هزار هکتار شد

مرحله جدید توزیع سبد کالا در اردبیل آغاز شد

بیش از 50 درصد کل ذخیره طلای کشور در آذربایجان غربی است

تشکیل 36 پرونده تخلف صنفی برای شرکت‌های خودرو ساز و نمایندگی‌های فروش در استان

آذربایجان غربی رتبه سوم کشوری پرداخت تسهیلات اشتغال را دارد

مسکن نیاز اصلی 4600 خانوار نیازمند در آذربایجان غربی است

منطقه آزادماکو برای ایفای نقش در اقتصاد نیازمند برندسازی است

3400 تن گیلاس در خوی برداشت شد

35 میلیارد ریال پرونده تخلف خودروسازها در آذربایجان شرقی تشکیل شد

حجم تجاری ایران و ترکیه به 12 میلیارد دلار می رسد

جاده پیست اسکی آلوارس سرعین بهسازی شد

تخت های بیمارستانی اشنویه جوابگوی نیاز مردم شهرستان نیست

بافت 2428 تخته فرش توسط مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی

اکیپ های راهداری آذربایجان غربی آماده خدمت رسانی زمستانی است

سهم آب های سطحی در شهرهای آذربایجان غربی به 51 درصد رسید

کریمی عضو موظف هیات مدیره منطقه آزاد ارس شد

قرارداد مشارکت بانک سپه در آزادراه مراغه-هشترود امضا می شود

تخصیص اعتبار پروژه راه آهن تبریز-میانه وتسریع در عملیات اجرایی آن

بیست و چهارمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز برگزار می شود

کمیته مدیریت شرایط ویژه در اتاق بازرگانی تبریز شکل گرفت

دسترسی بانک مرکزی ایران به سوئیفت قطع شد

30 طرح و پروژه کشاورزی در اردبیل در حال اجراست

آزادراه مراغه - هشترود از مطالبات مردم منطقه است

امیری: دولت توجه ویژه به توسعه راه ها دارد

تخم مرغ وارداتی با نرخ دولتی به بازار می‌آید

صاحبان خانه های فرسوده در استان اردبیل تسهیلات می گیرند

60 هزار مترمربع فرش ریزماهی در خوی تولید شد

80 درصد آرتمیای موردنیاز ورودی به کشور قاچاق است

300 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی در میانه جذب شد

60درصد دامداری آذربایجانشرقی درحوضه دریاچه ارومیه متمرکز است

معاون رئیس جمهوری از طرح راه آهن میانه - تبریز دیدن کرد

3.2 کیلومتر کانال انتقال آب در روستاهای چاراویماق احداث شد

جابجایی مسافر با قطار شهری تبریز 3 برابر افزایش یافت

تمام خدمات مالیاتی آذربایجان شرقی الکترونیکی است

نفت حدود 1 دلار گران شد

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 97/08/21

سفره مردم 47.5 درصد گران شد

درج قیمت کالا برای واحدهای صنفی ضروری است

صادرات بیش از 149 میلیون دلاری کالا از بازارچه های مرزی آذربایجان غربی